fallback

КЗК санкционира дружества за незаконни практики при търговия с олио

Определяни са фиксирани цени при препродажбите на продукта

15:02 | 16.07.13 г.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкционира две дружества за забранено споразумение при търговия със слънчогледово олио, съобщиха от комисията.

Комисията e установила, че „Звезда“ АД и „КООП Търговия и туризъм“ АД са нарушили Закона за защита на конкуренцията със забранено вертикално споразумение, което нарушава конкуренцията на пазара на бутилирано слънчогледово олио за крайно потребление. Определяни са фиксирани и минимални цени за препродажба на продукта.

КЗК глобява с  85 673 лв. „Звезда“ АД  и със  76 154 лв. на „КООП Търговия и туризъм“ АД за извършените нарушения.

Сключените между двете дружества  дистрибуторски договори предвиждат за дистрибутора задължението при продажбата да се съобразява с ценовата политика на „Звезда“ и конкретно с препоръчителни цени, определени в ценовата листа. Въпреки че клаузата е за „препоръчителни цени“, в действителност тя задължава дистрибутора да се придържа към крайни продажни цени.

Освен това дистрибуторът няма право да продава на трети лица стоките на цена, по-ниска от официално обявената ценова политика на „Звезда“ АД. При продажби на поддистрибутори „КООП Търговия и туризъм“ трябва да съгласува цените с представител на „Звезда“ АД.

Тези задължения са скрепени със санкционен елемент. „Звезда“ АД може едностранно да прекрати договора, а за дистрибутора е предвидена финансова санкция, ако продава на трети лица стоките на цена под минималната, определена от Звезда АД .

С нов договор от началото на 2009 г. се отменя задължението на дистрибутора да прилага препоръчителните цени за продажба. Същевременно обаче е запазено задължението му да се придържа към ценовата политика, определена от „Звезда“ АД - т. е. настъпилото изменение в клаузата е само формално.

Така дистрибуторът е лишен от свободата да определя сам пазарното си поведение и ценовата си политика. Залагането на фиксирани и минимални препродажни цени лишава дистрибутора от възможността да намали цените при конкурентен натиск и води до по-високи цени за крайните клиенти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:26 | 05.09.22 г.
fallback