Автомагистрала "Тракия", както много други инфраструктурни проекти, реализирани в България, не е дело на едно или две правителства. Кратка историческа справка за обекта издава, че за строителството са били нужни повече от 50 години.
През 1964 г. е взето решение за изграждането ѝ, като част от автомагистрален пръстен, влючващ още автомагистралите „Хемус“ и „Черно море“. A днес, на 15 юли 2013 година отскоро встъпилият в длъжност кабинет "Орешарски" ще пререже лентата на първата изцяло завършена автомагистрала в България.
В политиката, а и в съзнанието на много българи, правителството на ГЕРБ със сигурност ще остане с магистрала "Тракия". АМ "Тракия" бе наричана дори "перлата" на лидера на ГЕРБ и бивш премиер Бойко Борисов. Първоначално пускането й дори бе планирано да се състои тази година, на датата на рождения му ден. Тази идея така и не се състоя, заради предсрочни избори, резки промени в политическия климат, по времето на които (а и сега) течаха протести.
Припомняме, че изграждането на новите участъци от магистралата бе разделено на 5 лота - Лот 1 Оризово - Стара Загора; Лот 2 Стара Загора - Нова Загора; Лот 3 Нова Загора – Ямбол; Лот 4 Ямбол - Карнобат иЛот 5 Карнобат - Бургас. По-голямата част от процедурите по трасетата, възлагането и строителството им наистина са дело на управлението на ГЕРБ.
Още в началото на проекта
Строителството на автомагистралата започва официално през 1973 г. На 17 ноември 1995 година бившият премиер Жан Виденов открива 32 км участък от Пловдив до Оризово. През юли 2000 г. правителството сключва финансов договор с Европейската инвестиционна банка на стойност 100 млн. евро, с които да се изградят отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас. От българска страна съфинансирането е в размер на 140 млн. евро.
През 2001 година е пуснат в експлоатация пътен възел Оризово. В следващите 10 години са извършени предпроектни проучвания на останалите лотове - 2,3, 4 и 5.
На 16 декември 2004 г. е обявено, че правителството на Симеон Сакскобургготски е взело решение за доизграждане и отдаване на концесия на автомагистрала „Тракия“ на българо-португалския консорциум „Магистрала "Тракия" АД за срок от 35 години, който е и максималния позволен от закона срок. Концесионерът трябва да доизгради, експлоатира и поддържа автомагистралата, като за сметка на това той може да събира тол такси от преминаващите автомобили.
Договорът за автомагистрала „Тракия“ е подписан на 29 март 2005 г. между правителството и въпросния консорциум.
Сключването на този договор породи един от най-големите политически скандали в периода 2005-2006 г. в България. Припомняме, че острата полемика и дискусия на политическо ниво, а и в общественото пространство бяха свързани главно с информацията, че цялата процедура бе обвързана в непрозрачност. Липсваше явен търг, самият консорциум бе избран по неясен и необоснован начин. Освен това няколкократно бяха представяни данни, че проектът ще бъде неизгоден за България.
В следващите 3 години от управлението на Сакскобурготски бяха подписани няколко анекса към договора, но до изпълнението му така и не се стига и на 22 май 2008 г. правителството на Сергей Станишев прекрати действието на договора. Тогава кабинетът излезе с мотива, че концесионерът не е изпълнил задължението си да осигури необходимото финансиране за изграждането и реконструкцията на пътните участъци от София до Бургас.