През периода 2009-2012 година в БДЖ са били наливани излишно и необосновано много средства под формата на държавна субсидия. Близо 1 млрд. лв. повече е получил националният железопътен превозвач през конкретния период спрямо 2005 - 2009 година.
Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов по време на пресконференция, на която той трябваше да представи екипа си от зам.-министри. Изненадващо обаче Папазов дойде сам и уточни, че "те не присъстват, защото той самият още ги чака".
Ресорният министър използва случая да представи резултатите от проведени проверки както в системата на БДЖ, така и в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Той посочи, че наливането на пари през последните години не е довело да подобряване на финансовите резултати на дружествата, като в БДЖ са натрупани значителни загуби.
В НКЖИ пък приходите са намалели почти два пъти за периода от 2005 до 2012 г. През 2005 година те са били малко над 147 млн. лв., а към края на 2012 година - 87,4 млн. лв.
Папазов бе категоричен, че всичките мерки, които правителството на ГЕРБ е представяло като жизненоважни и оздравяващи дружеството, всъщност са били "само на думи" и нищо не е било свършено по тях. Не са били спазвани препоръките както на Световната банка, така и на екипите на транспортното министерство.
"Единственото, което са успели да направят предишните управляващи и ръководства в железниците е да съкратят хиляди служители. В БДЖ за периода 2009 - 2012 г. са освободени 4 700 души, а от НКЖИ около 3 200 души", уточни транспортният министър.
Проверката, която министерството на транспорта е извършила в БДЖ и НКЖИ показва и още нередности. Ремонтите в двете дружества са извършвани хаотично, без план, което е довело до невъзможност за планиране на разходите.
"Като цяло двете предприятия са работили на принципа "запушване на дупките"", посочи още Папазов.
Изпуснати са много срокове за подготовка и планиране на следващия програмен период, като се е наложило преместване на ресурси от някои оси по ОП „Транспорт" към тази предвидена за железопътния транспорт.
Освен това Папазов посочи, че двама от управителите в БДЖ - Георги Иванов и Методи Христов, са участвали в бордовете на директорите на частни фирми, което по закон е забранено. Транспортният министър уточни, че проверката конкретно във връзка с този казус ще продължи, като не обясни, дали ще има съкращения из ръководните постове на дружеството.
След като успя да очертае "наболелите проблеми" в железницата, Папазов увери за пореден път, че приоритет на транспортното министерство ще остане оздравяването на жп холдинга - както товарното му звено, така и пътническото. Ръководителят на ведомството бе категоричен, че новият програмен период на оперативна програма "Транспорт" несъмнено ще се фокусира върху железопътните проекти, които допълнително трябва да спомогнат за развитието на този вид транспорт в България.
По думите на Папазов от изключително значение е да изградим интермодален терминал във Видин, защото там се пресичат концентричните кръгове на автотранспорта на София, Букурещ и Белград. Друг приоритет е изграждането на връзката между Североизточна и Югоизточна България - проектът АМ „Черно море".