Един от факторите, които привличат чуждите инвеститори у нас, все още е евтината, макар и добре квалифицирана, работна ръка. Това показа проучване в рамките на проекта на Българската агенция за инвестициите (БАИ) за популяризирането на България като инвестиционна дестинация.
Анкетирани са представители на около 9 хил. големи компании от 15 държави, поясни Юлиан Добрев от агенция "Прагматика", изготвила проучването. Според данните страната ни е разпознаваема от инвеститорите.
Проучването показа, че 72% от компаниите желаят да инвестират, независимо от кризата. 7,2% от тях ще насочат средствата си към България, привлечени освен от евтината работна ръка, и от ниския разход за правене на бизнес и достъпа до международните пазари.
Добра оценка България получава и по отношение на комуникационната инфраструктура - страната ни е на челните позиции по скорост на интернет връзката, както и за стабилност на политическата обстановка.
Добрев обаче уточни, че проучването е правено в началото на годината и тогава респондентите са определили политическата среда у нас като стабилна, така че по тази точка не е отразено напрежението през последните дни у нас, както и като цяло в региона, заради протестите и в Турция.
На базата на тези предимства България е на второ място по привлекателност в региона след Турция.
По време на презентацията, по време на която от БАИ обясниха каква работа е свършена по проекта за популяризиране на България като привлекателна дестинация за чуждите инвеститори, Петър Бришимов от A.T. Kearney уточни и че е направен анализ за най-атрактивните сектори за инвеститорите.
Това са електрониката, химическата промишленост, хранително-вкусовата промишленост и земеделието, транспортното оборудване, транспорт и логистика, информационни технологии и комуникации, аутсорсинг, фармация и здравеопазването. По време на планираните събитията по проекта е било заложено точно на тези сектори, стана ясно от презентациите.
През последните месеци е имало 12 форума в страни от ЕС, САЩ и Азия, чиято цел е била привличане на чужди инвеститори. Изготвени са рекламни спотове, излъчени по бизнес телевизии в тези държави. Като част от проекта, продължил 3 години, са били публикувани и рекламни карета във водещи бизнес печатни и онлайн издания, отчетоха от БАИ.
Юлиан Добрев уточни по време на презентеациите в столичния хотел "Шератон", че на базата на този проект на БАИ е изготвена и стратегия за привличане на преки чуждестранни инвестиции до 2020 година. Ключовото в него е, че страната ни вече ще бъде активна в търсенето на чуждите инвеститори, а няма да изчаква компаниите да се заинтересуват от инвестиции в България.
Действията ще бъдат таргетирани към конкретните пазари и диверсифицирани за отделните сектори, гласи още стратегията.