Вече втора година темата "за" или "против" приватизацията на БДЖ „Товарни превози“ е сред най-конфликтните в сектор "Транспорт". Правителство на ГЕРБ залагаше много на раздържавяването и се надяваше продажбата да помогне за оздравяването на холдинга. Докато правителството на Орешарски, по-малко от час след като взе властта, очерта ново бъдеще за товарното звено, далеч от хоризонта, към който управлението на ГЕРБ се целеше.
Вчера новият транспортен министър Данаил Папазов заяви, че правителството ще прекрати приватизацията на БДЖ "Товарни превози". Като аргумент той посочи, че така ще се запазят много работни места на железничари.
Разумен и логичен ход ли е спирането на продажбата? Мненията на специалисти от железопътния сектор, с които Investor.bg се свърза дават положителни сигнали за бъдещето на БДЖ.
Сименон Ананиев, председателят на Асоциацията на българските железопътни компании и член на комисията по транспорт към БСП, смята категорично, че приватизацията на "Товарни превози" ще бъде спряна. По негови думи БДЖ ще изгуби много от раздържавяването, тъй като "Товарни превози" само по себе си е печелившо. "Това е едно много разумно решение. Ако товарното звено бъде продадено, ще дойдат приходи от близо 100 млн. лв., но пък ще се изгубят близо 1 млрд. лв.", коментира той, като уточни, че става въпрос за последващите ползи от БДЖ, които страната ни ще извлече, ако "Товарни превози" остане в състава на холдинга.
"Железниците в Европа явно ще си останат държавни. И в други държави се наблюдават подобни случаи, при които приватизационните процеси биват спирани", обясни Ананиев.
Подобно е и мнението на председателя на железничарския синдикат Петър Бунев. Той също се съгласи, че продажбата на БДЖ "Товарни превози" трябва да бъде спряна, като една от мерките за пълното оздравяване на железницата. Бунев уточни, че има разчети и анализи, които сочат, че холдингът ще успее да се справи с кредиторите си, без да се налага да продава товарното звено.
"В активите на БДЖ "Товарни превози" има много неоперативни активи, които, ако се продадат, могат да удовлетворят кредиторите. Например БДЖ притежава над 350 апартамента из страната. Направете сметка, ако се продадат всички тези апартаменти, колко голям приход би било това. Сумата от продажбата им спокойно може да бъде преведена към кредиторите", обясни подробно ръководителят на железничарския синдикат.
Той уточни, че ако "Товарни превози" остане държавно дружество, то ще може да подпомага БДЖ. "Само по себе си "Товарни превози" е на печалба. То ще подпомага връщането на заемите", уточни той.
Бунев се съгласи и с думите на новия транспортен министър Данаил Папазов, че със спирането на приватизацията ще се запазят и много работни места. По негови думи ако БДЖ бъде продадено, който и да е инвеститорът за него, ще съкрати около 1000 души.
"Ние проведохме срещи с кандидат-приватизаторите. Всички те обмисляха оптимизация на персонала и ако трябва да съм честен поне 1000 души щяха да останат без работа. Разбира се, има и такива, които вече са пред пенсия", допълни той.
Подобна позиция изрази и изпълнителният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) Милчо Ламбрев. Той увери, че спирането на приватизацията е мъдро решение, което ще помогне за оздравяването на БДЖ. По неговите думи ако „Товарни превози“ остане в ръцете на държавата, НКЖИ ще продължи работата си по нормален начин, без излишни сътресения.
„Поне няма да сме в безтегловност. Ако „Товарни превози“ остане държавно, поне ще имаме сигурността, че ще продължим да получаваме инфраструктурни такси, от които НКЖИ зависи“, посочи Ламбрев. Той дори бе убеден в думите на транспортния министър, че по този начин много работници ще запазят работата си. „В противен случай със сигурност щеше да има сериозни съкращения“, допълни той.
По-различна позиция пред Investor.bg изрази Варужан Апелян, от Асоциация „Приятели на железопътния транспорт“. Според него спирането на приватизацията на „Товарни превози“ е политическо решение, което не може да бъде коментирано в положителен или отрицателен аспект.
"Няма значение дали „Товарни превози“ ще бъде продадено - важното е да се намери начин дружеството да стане по-конкурентно, за да отговаря на изискванията на пазара. Товарните превози не са като пътническите – при тях става въпрос единствено и само за бизнес. Няма значение дали държавата или частни ръце стопанисват товарното звено. По-важно е то да бъде по-конкурентно, за да се развива", каза той.
преди 11 години Приятел, няма смисъл да обясняваш на data. Той си знае неговото. В момента е много разтревожен за парите си. Дали защото смята, че те ще идат за оздравяване на железниците, или защото на власт не са ГЕРБ и видиш ли новото правителство ще му ги излапа....? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Може би най-успешното преструктуриране в съвременната индустрия беше оздравяването на Renault от Карлос Гон - та прякорът на г-н Гон е : Costs KillerТа с думи кратки - първо е рязането на разходите и след това всичко останало !И ти искаш да ми кажеш че ТОВА ръководство е способно да го направи ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Оздравяването е комбинация от инвестиции, оптимизация на разходите, но и от мерки, които не са свързани с влагане на средства. Отново ще напиша, че доброто управление не значи единствено и само пари! Аз споделям мнението си какво трябва да се направи, това не е хазарт, че да залагам. Ако нещата, които съм написал не се направят, то мисля е ясно, че не трябва да се спира процедурата. Тъй като споменаваш пари от бюджета, продажбата в момента също представлява индиректна загуба на пари от същия източник. Надявам се си наясно, че когато една компания се разделя с актив в момент на сериозни финансови затруднения, то цената, която получава за този актив е значително по- ниска. Ако ти не си, то кандидат купувачите със сигурност са! Тази разлика е отново загуба на публични средства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Абе ти в кой свят живееш? Я ми кажи за някой добре стопанисван стопански субект от държавата? не ми говори някакви глупости от седенките на комунистите от преди средата на миналия век. Ей офффцете в България никога няма да свършат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Ха оздравителните планове са винаги в два сценария :1. Вадиш едни пари от някъде и наливаш в техника , маркетинг и персонал2. Режеш разходи до здраво - колкото пазара ти дава толкова си голям ти на кой сценарии залагаш че ще се случи ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години А защо смяташ, че оздравяването се изчерпва просто до наливането на едни пари някъде? В чистото отрицание на бюджетните ресурси не виждам никакъв смисъл. Въпросът е каквито и пари да се вложат, каквито и мерки да се предприемат, то те да са ефективни! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години На главният въпрос - КОЙ ЩЕ ПЛАЩА ЗА ОЗДРАВЯВАНЕТО никой не отговаря . Ако е с пари от бюджета - не мерси от оздравяване за моя сметка ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Решението е правилно, само ако се предприемат решителни мерки за оздравяване на БДЖ, значително се подобри мениджмънта, контрола и се привлекат европейски средства. Чак след това може да се пристъпи към приватизация, която да не е "на пожар" и при постигане на значително по- добра цена! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години това БДЖ не могат да го разделят отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Тука има ... тука немаhttp://vbox7.com/play:659867de4a отговор Сигнализирай за неуместен коментар