Вече втора година темата "за" или "против" приватизацията на БДЖ „Товарни превози“ е сред най-конфликтните в сектор "Транспорт". Правителство на ГЕРБ залагаше много на раздържавяването и се надяваше продажбата да помогне за оздравяването на холдинга. Докато правителството на Орешарски, по-малко от час след като взе властта, очерта ново бъдеще за товарното звено, далеч от хоризонта, към който управлението на ГЕРБ се целеше.
Вчера новият транспортен министър Данаил Папазов заяви, че правителството ще прекрати приватизацията на БДЖ "Товарни превози". Като аргумент той посочи, че така ще се запазят много работни места на железничари.
Разумен и логичен ход ли е спирането на продажбата? Мненията на специалисти от железопътния сектор, с които Investor.bg се свърза дават положителни сигнали за бъдещето на БДЖ.
Сименон Ананиев, председателят на Асоциацията на българските железопътни компании и член на комисията по транспорт към БСП, смята категорично, че приватизацията на "Товарни превози" ще бъде спряна. По негови думи БДЖ ще изгуби много от раздържавяването, тъй като "Товарни превози" само по себе си е печелившо. "Това е едно много разумно решение. Ако товарното звено бъде продадено, ще дойдат приходи от близо 100 млн. лв., но пък ще се изгубят близо 1 млрд. лв.", коментира той, като уточни, че става въпрос за последващите ползи от БДЖ, които страната ни ще извлече, ако "Товарни превози" остане в състава на холдинга.
"Железниците в Европа явно ще си останат държавни. И в други държави се наблюдават подобни случаи, при които приватизационните процеси биват спирани", обясни Ананиев.
Подобно е и мнението на председателя на железничарския синдикат Петър Бунев. Той също се съгласи, че продажбата на БДЖ "Товарни превози" трябва да бъде спряна, като една от мерките за пълното оздравяване на железницата. Бунев уточни, че има разчети и анализи, които сочат, че холдингът ще успее да се справи с кредиторите си, без да се налага да продава товарното звено.
"В активите на БДЖ "Товарни превози" има много неоперативни активи, които, ако се продадат, могат да удовлетворят кредиторите. Например БДЖ притежава над 350 апартамента из страната. Направете сметка, ако се продадат всички тези апартаменти, колко голям приход би било това. Сумата от продажбата им спокойно може да бъде преведена към кредиторите", обясни подробно ръководителят на железничарския синдикат.
Той уточни, че ако "Товарни превози" остане държавно дружество, то ще може да подпомага БДЖ. "Само по себе си "Товарни превози" е на печалба. То ще подпомага връщането на заемите", уточни той.
Бунев се съгласи и с думите на новия транспортен министър Данаил Папазов, че със спирането на приватизацията ще се запазят и много работни места. По негови думи ако БДЖ бъде продадено, който и да е инвеститорът за него, ще съкрати около 1000 души.
"Ние проведохме срещи с кандидат-приватизаторите. Всички те обмисляха оптимизация на персонала и ако трябва да съм честен поне 1000 души щяха да останат без работа. Разбира се, има и такива, които вече са пред пенсия", допълни той.
Подобна позиция изрази и изпълнителният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) Милчо Ламбрев. Той увери, че спирането на приватизацията е мъдро решение, което ще помогне за оздравяването на БДЖ. По неговите думи ако „Товарни превози“ остане в ръцете на държавата, НКЖИ ще продължи работата си по нормален начин, без излишни сътресения.
„Поне няма да сме в безтегловност. Ако „Товарни превози“ остане държавно, поне ще имаме сигурността, че ще продължим да получаваме инфраструктурни такси, от които НКЖИ зависи“, посочи Ламбрев. Той дори бе убеден в думите на транспортния министър, че по този начин много работници ще запазят работата си. „В противен случай със сигурност щеше да има сериозни съкращения“, допълни той.
По-различна позиция пред Investor.bg изрази Варужан Апелян, от Асоциация „Приятели на железопътния транспорт“. Според него спирането на приватизацията на „Товарни превози“ е политическо решение, което не може да бъде коментирано в положителен или отрицателен аспект.
"Няма значение дали „Товарни превози“ ще бъде продадено - важното е да се намери начин дружеството да стане по-конкурентно, за да отговаря на изискванията на пазара. Товарните превози не са като пътническите – при тях става въпрос единствено и само за бизнес. Няма значение дали държавата или частни ръце стопанисват товарното звено. По-важно е то да бъде по-конкурентно, за да се развива", каза той.
преди 11 години Думкането на предприятия като Кремиковци и БДЖ десетилетия на загуба не е икономика а разхищение на ресурс , Колега отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Разковничето за бъдещето на жп транспорта в България се намира в този http://***.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1179198 проект. Всичко друго са форумни лакардии..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Нищо и няма на икономиката . Това че свишете партийни менаджери проспаха нейното преструктуриране си е друга тема . Още от 97-*** ЕС ни отредиха икономика като гръцката - с преобладаващи туризъм и земеделие . Това че великите стратези не го стоплиха е въпрос на капацитет !п.п. Четете бат mirandi бре ора не е трудно :):) Чърс отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Спират приватизацията.Следва минаване през ликвидация - не е важно да се продадат всички излишни активи и апартаменти. Най-важното е дълговете да останат в държавата.След това ще дадем БДЖ на едно наше момче. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И аз мисля че това е най- прекия път към края на цялото БДЖ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Добре трябваше да добавя счетоводна печалба, чрез врътки - даване кредити на клиенти и силово отлагане на изплащания и разсрочвания на задължения. Трябва се види ОПП да видим кви са им и шашмите. Да скрито насилствено субсидиране от страна на бизнеса към БДЖ-то отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години На печалба ? Щот в тази статия : http://***.focus-news.net/?id=n1767577 госпожата казва че има да взема 100 млн. от БДЖ и Товарни ! Реално кръстосано ги субсидират за сметка на рухването на железните пътища ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Това, че е на печалба още, означава че не са го доизцоцали и после като обърне на загуба, да видим как ще се правят нещата с оптимизации. Това да оптимизираш и да си ефективен винаги е свързано с намаляване на разходи, дори да вдигнеш чрез реогранизиране на производство производителността, то ще е за сметка на хора - този сектори, трябва да бъде колкото се може по автоматизиран и да има контрол, всяка автомтазиция е равна на нови пари и рязане на кадри и активи. Ако няма рязане, то има цоцане - е не мерси! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Логиката е една реалността в Бг друга ! Като няма приватизация сценариите са два : 1.Ако има пари в бюджетеца - едно безметежно цоцане от БДЖ-то за синдикалисти , под изпълнители , доставчици и работещи в администрацията 2.Если няма пари - рано или късно ще се стигне до ликвидация : пак няма да има празно - пак нашите хора ще режат и продават Оздравяване - ха , то е за наивниците ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Аз си представям как е хубаво да стане, а дали ще стане- НЕ!Без съкращения няма начин. Лошото е, че тук идват синдикатите с ролята си на воденични камъни. Всъщност качествените служители е добре да разберат, че при преструктуриране, не само няма да останат без работа, но и условията и заплащането ще са им значително по- добри. По правило трябва да се освободи баластът. Естествено, че не става въпрос за работа без пари. Ако се търсят резултати, трябва и да се вложи! На първо време дори може да не се поставя печалбата като някаква водеща цел, има достатъчно оперативни дейности, които могат да се стегнат от добро ръководство. Трябва да има капацитет и за изготвяне на качествени проекти, тъй като ЖП транспортът е приоритет в следващия програмен период, а бенефициент може да е не само НКЖИ, но БДЖ отговор Сигнализирай за неуместен коментар