Проблемните области в работата на администрацията остават без промяна и не се забелязва намаляване на закононарушенията, нито пък има увеличение на ефективно изразходваните публични средства.
Това е един от изводите в тазгодишния преглед, който прави Институтът за пазарна икономика (ИПИ) за работата на администрацията. За четвърта година ИПИ разглежда нейната ефективност въз основа на 747 одитни доклада, публикувани от Сметната палата и обхващащи около 40% от всички похарчени бюджетни средства за периода 1998-2012 г.
Анализаторите заключават, че слабостите не зависят от смяната на правителствата, а съществуват трайно в администрацията.
Случаите на провал на администрацията при управлението на средства и имущество или провеждането на програми варират от неизпълнение на целите и неспазване на поставените срокове до недостоверно счетоводство и незаконосъобразно сключени договори, отчитат от института.
Дейностите, при които най-често се констатират нарушения, са възлагането на обществените поръчки и управление на имуществото, особено при определянето на цена за отдавано под наем имущество, както при липсата на застраховка на имотите.
Според докладите на Сметната палата неефективното управление на финансите и имуществото на администрациите основно се дължи на недобро планиране, липса на ясни отговорности и качествен контрол, недостатъчно подготвен персонал.
Последните данни от отчета на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) за 2011 г. показват, че са установени нарушения при 60% от общо проверените процедури за обществени поръчки на стойност над 1 млрд. лв.
Много притеснителен е фактът, че работата на администрацията в сферата на възлагането на обществени поръчки не се подобрява и Агенцията дори отчита повече нарушения в тръжните процедури в сравнение с предходната година.
Анализът разкрива, че най-ефективният възпиращ механизъм за корупция в обществените поръчки остава прозрачността на целия процес - при подготовката, обявяването, избора на изпълнител, възлагането, изпълнението и финализирането на обществените поръчки.
Общата сума на загубите* в периода 1998-2012 година е 979,4 милиона лева.
Как да се намали правителствения провал?
В анализа на ИПИ се посочват четири възможности.
Рационализация - колкото по-малко средства събира и харчи държавата, толкова по-малко са загубите за данъкоплатците.
Прозрачност - по-голямата прозрачност на работата на администрацията ще позволи на всички заинтересовани лица да упражняват контрол върху разходваните средства и изпълнението на задачите.
Приватизация - огромна част от отчетените нарушения са при управлението на публичното имущество и ръководенето на държавните предприятия. Държавата не е добър собственик.
Оценка на въздействието - за всяка правителствена програма трябва да се изготвя предварителна и последваща оценка на въздействието, която ясно да покаже къде, на каква цена и с какъв ефект се намесва държавата.
* Прегледът класифицира работата на администрацията условно като „успех” или „провал”, както и средствата, които са били разходвани неправомерно и/или не е бил постигнат дори минимален резултат от разходването им – т.нар. „загуби”. Дейностите, чието изпълнение и резултати не позволяват да бъдат зачислени към нито една от двете групи, са определени като „некласифицирани”.
Целият анализ е достъпен тук.