Министерството на образованието предлага чрез промени в нормативната уредба да се даде възможност, в партньорство с браншовите организации на работодателите, да бъде създаден списък на защитени професии, за чиято издръжка да се определят специфични критерии за формиране на паралелки с по-малък брой ученици в тях, съобщават от Българската стопанска камара (БСК).
На разширеното заседание на Управителния съвет на организацията отново е бил дискутиран проблемът с липсата на кадри за индустрията със средно техническо образование. Поставен е и въпросът за подобряването на взаимодействието между фирмите и професионалните гимназии.
Председателят на Българската минно-геоложка-камара Лъчезар Цоцорков е настоял нормативно да бъде въведено задължение план-приемът в професионалните гимназии да се извършва само след съгласуване със съответните браншови организации на работодателите.
Емилия Вълчовска - началник отдел "Професионално образование" към образователното министерство, е предложила да бъдат направени промени в Закона за професионалното образование и обучение, за да бъде въведена дуалната образователна система (обучение чрез работа).
Същевременно статистиката на министерството сочи, че за периода 2004 - 2012 г. в страната са закрити 49 професионални гимназии. В към момента в действащите техникуми се предлагат обучения в 43 професионални направления за над 450 специалности, като най-голям е интересът към квалификацията в електрониката, електротехниката, информационните технологии, стопанското управление и туризма.
В същото време, съществуват не малко специалности от обществена и икономическа значимост, за които липсват кандидати за обучение, а това не позволява формиране на паралелки. Вълчовска е дала като пример специалността "Асансьорен техник“ - в продължение на няколко години приемът е нулев, въпреки наличието на обучителна база, поради липсата на достатъчен брой желаещи да усвояват тази професия.
Вълчовска е съобщила още, че 85 на сто от учениците в професионалните гимназии през учебната 2011/2012 г. са преминали през учебна практика на реални работни места, а 90 на сто са осъществили производствена практика на реални работни места. Само 40 - 45 на сто от държавните изпити на завършващите професионални гимназии обаче преминават пред комисии с участието на представители на бизнеса.