fallback

Търговските вериги не са променили договорите с доставчиците си

Българските производители започнаха да се примиряват с господстващото положение на веригите, коментира представител на месопреработвателния бранш

14:27 | 17.04.13 г. 3
Автор - снимка
Редактор

Снимка: Ройтерс

Договорите между големите търговски вериги у нас и доставчиците не са се променили, въпреки че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) препоръча на веригите да въведат облекчения в контрактите си с българските производители, за да бъдат създадени условия за пазарна конкуренция. За това алармира Мариана Кукушева, член на Управителния съвет и председател на асоциацията на хлебопроизводителите пред Investor.bg.

Припомняме, че през 2012 г. антимонополният регулатор препоръча премахването на някои клаузи от договорите и общите условия на търговските вериги и техните доставчици, които бяха свързани главно с некоректно ценообразуване от страна на веригите на доставяните за тях стоки.

Това се случи, след като още през февруари 2011 г. комисията установи, че "Метро кеш&кери България" ЕООД, "Билла България" ЕООД, "Кауфланд България" ЕООД, "Хит хипермаркет" ЕООД, "Максима България" ЕООД и "Пикадили" АД са координирали политиката си спрямо доставчици на стоки при определяне на цени, отстъпки, размера на таксите за достъп до търговските площи и др.

Самите вериги предложиха да премахнат клаузи от договорите си с доставчиците, за да избегнат глобите, които КЗК можеше да им наложи.

Близо година по-късно представители на хранително-вкусовата промишленост са категорични, че подобни промени в контрактите не са въведени и няма признаци за въвеждането им в бъдеще.

„По сведения, получени от мои колеги, на този етап няма промяна в договорите на доставчиците. Работната среда, в която е поставен българският производител, продължава да страда. Така се случва, когато липсват реални санкции, а се дават единствено препоръки, които са с пожелателен характер“, заяви категорично Кукушева.

Същевременно представител на месопреработвателния бранш, пожелал анонимност, потвърди информацията на Кукушева.

Той заяви, че до този момент препоръката на КЗК не е спазена, дори напротив. Българските производители продължават да плащат „входни такси“, за да бъдат излагани по щандовете на големите вериги и дори заплащаното от тях е по-високо от преди.

„Българските производители започнаха да осъзнават, а някои от тях дори да се примиряват, с господстващото положение на веригите. Проблемът обаче си остава – за да могат да излагат стоките си по щандовете, те са принудени да ги продават много под пазарната им себестойност, а същевременно свиват бизнесите си и оптимизират персонала си“, допълва източникът.

„Ако не се вземат спешно някакви регулаторни мерки и малките квартални магазини не бъдат стимулирани, българският производител е обречен на гибел“, допълва още представителят на месопреработвателния сектор.

Миналата седмица КЗК съобщи, че е стартирала проверки във връзка с препоръчаните от нея мерки за стабилизиране на условията за пазарна конкуренция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:06 | 10.09.22 г.
fallback