Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се съмнява, че нормативно определени правила на топлоснабдяването нарушават както правата на потребителите на парно, така и конкуренцията между доставчиците на топлинни услуги. Антомопонолният орган е започнал оценка дали текстове от Закона за енергетиката и Наредбата за топлоснабдяването съответстват на правилата на конкуренцията, става ясно от съобщение на ведомството.
КЗК е направила преглед на актуалната нормативна уредба за топлоснабдяването и дяловото разпределение на топлинната енергия и установила, че е възможно да нарушават пазарните правила.
КЗК подозира, че потребителите на парно са лишени от правото да определят процента топлоенергия, която ще се плаща като сградна инсталация. В момента отделяната топлина в сградната инсталация, която се плаща от всички живеещи, независимо дали и колко парно ползват, се определя от топлинните счетоводители по специална формула. Преди това живеещите определяха процента на общо събрание, което обаче според експертите изкривява сметките.
Според комисията е възможно количеството топлинна енергия, доставена за отопление и за загряване на топла вода в сграда етажна собственост, да се определя и разпределя на потребителите по непазарен начин.
Тъй като потребителите вече не сключват директни договори с топлинните счетоводители, а това става през съответната топлофикация, реално е ограничена конкуренцията между фирмите за дялово разпределение. Потребителите пък са ощетени от това, че все още не могат да си сменят топлинните счетоводители, запазвайки топломерите си, смятат в КЗК.
Налице са основателни съмнения, че от алтернативните доставчици на топлоенергия се изисква да предоставят гаранция на топлопреносното предприятие в определен размер като условие за сключване на договор, допълват от комисията. Според нея индивидуалните потребители (битови и небитови) са ограничени във възможността си да избират доставчик на топлинна енергия.
КЗК ще провери и предположенията си, че при изграждане на съоръжения за присъединяване към топлопреносната мрежа потребителите са поставени в по-неблагоприятно положение спрямо топлопреносното предприятие.
Комисията ще анализира допълнително и съмненията си, че е ограничена възможността на потребителите да прекратят потреблението на енергия за отопление и/или горещо водоснабдяване, както и че на потребителите е възложено да поемат разходите за монтиране и поддръжка на топломерите и водомерите, както и на контролните топломери и водомери в абонатните станции, които са собственост на топлопреносното предприятие.
След приключване на производството КЗК ще приеме решение, с което може да предложи на съответните компетентни органи да изменят или отменят посочените нормативни разпоредби, съдържащи се в закона и наредбата.