Компаниите, които са подали документи за участие в приватизацията на БДЖ "Товарни превози", са започнали една по една да се отказват. Това заяви по време на пресконференция министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията в оставка Ивайло Московски, съобщи агенция „Фокус“.
Московски заяви, че е получил информация от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК), че някои от евентуалните купувачи на товарното звено на железницата „са доста притеснени“. Той допълни, че в приватизационното ведомство се провеждат срещи с евентуални купувачи, но няма информация за имената на инвеститорите, които са се отказали.
От АПСК коментираха пред Investor.bg, че на този етап от процедурата все още нито един от кандидатите не се е отказал официално.
„Все още нямаме постъпил официален отказ, но не е невъзможно и да се случи“, заявиха от приватизационното ведомство.
Припомняме, че по първоначални планове утре – 12 март трябваше да бъде крайният срок, в който кандидат-купувачите на БДЖ „Товарни превози“ трябваше да подадат обвързващи оферти. Днес от АПСК съобщиха пред Investor.bg, че този срок ще бъде удължен до 28 март.
„Някои от компаниите са поискали повече време, за да извършат огледи в дружеството и да се запознаят повече със състоянието му“, уточниха от ведомството.
БДЖ "Товарни превози" никога не е било на печалба. Дори във времето, когато 40% от него са осигурявани от "Кремиковци". Просто тогава е имало една компания и всичко е влизало там, и никой не е знаел кои пари къде отиват, каза още Московски.
В края на миналата седмица ресорният министър на транспорта заяви категорично, че ако бъде спряна приватизацията на БДЖ "Товарни превози", дружеството ще престане да функционира. Тогава той поясни, че продажбата на товарното звено е единственият възможен изход за дружеството.
Изпълнителният директор на АПСК Емил Караниколов заяви, че на този етап няма кандидат, който да е подал официално заявление за оттегляне от конкурса за "Товарни превози". Той бе потърсен от "Фокус", за да коментира конкретните причини за удължаването на крайния срок на процедурата.
Караниколов обясни, че причините са две. Едната е, че двама от участниците - най-големият частен румънски превозвач ТД "Груп Феровиар Роман" АД, със седалище Букурещ (Grup Feroviar Roman) и австрийската компания "Донау-финанц транспорт и Бетейлигунг" Гмбх, Австрия са поискали повече време, за да направят допълнителни огледи и одит на товарното звено.
Втората е във връзка със запора на дяловете на БДЖ "Товарни превози" от чуждестранни кредитори.
"Докато го има това блокиране на дяловете, реално Агенцията не може да пристъпи към разпоредителна сделка. Очакваме всеки момент произнасянето на съда, за да можем да решим какво да правим оттук нататък”, заяви той.
"Купувачите са притеснени. Все пак трябва да вкарат 20 млн. евро депозит за участие, а не знаят дали това не е лихвоносна сметка и дали ако ги вкарат, държавата в следващите няколко месеца ще може да се разпореди с този актив или ще стоят блокирани”, категоричен бе изпълнителният директор на АПСК.
*Допълнена към 14:57 ч. с коментара на изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол.
преди 11 години Държавата не може да се справи с такова голямо предприятие. Вече това е повече от ясно. Тогава защо да не влезе някой български инвеститор. Нима искате во веки да се возите на стари и скапани влакове и пратките да се пращат като в каменната ера. Имаме нужда от външен инвеститор и за предпочитане това да е българска фирма. Всеки инвеститор ще иска иска печалба, но и ще налее пари. Това лошо ли е според вас??! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Нали знаеш Карлос Слим какво е казал и как е забогатял най-бързо? "Когато една фирма кърви, купувай." Тук става дума, че държавата не си е свършила работата и е време частен инвеститор да поеме отговорност и погрижи за БДЖ. Иначе така хората само губят работата си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Приватизацията не е панацея или още не сме си научили урока след 89та?!Още повече, когато основен контрагент на целия ни велик частен бизнес е... държавата?!Гарантиран пазар наложен със силата на на държавната принуда или корумпирания държавен чиновник - това не е 'частен' бизнес, нито капитализъм :)В противен Щом министър Московски твърди, 'имало леб' в дружеството и при разумно управление можело да бъде на печалба, защо ТОЙ или ПРАВИТЕЛСТВОТО не осигурят един умел мениджърски екип за да свършат това?!Щом в едно търговско дружество, нито едно правителство не може да сложи РЕД, откъде иде това самочувствие да управляват цяла държава!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Дежавю на сценария Кремиковци ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години не приватизация трябва, а реформа в главата. Да спрем да мислим за крадене, а малко да помислим градивно. Аз лично не смятам, че приватизацията е панацея за проблемите. Не мисля и че е задължителна, просто трябва да има хора, които да мислят как да го развиват, а не крадат. Жалко, че в България няма такива хора. Всеки, дори най-обикновенния човечец от улицата мисли само как да прецака държавата, шефа,колегата,комшията, жена си, брат си. Такова ни е обществото. От друга страна приватизацията на скелета на държавата (пътна инфраструктура, енергийна инфраструктура, земни ресурси и т.н.) ни прави 100% роби. Каквито сме в момента на ЕРП-тата. Така, че за мен полезен ход няма (освен терминалите). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Такава новина искам да чуя, само че за ЕРП-тата. Така да им се обтегнат условията...че сами да си тръгнат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Такива изказвания на министерствоо, са абсолютно нелогични, когато търсиш и добра цена?? каква им е идеята, да изгонят някой от инвеститорите с тези плахи изказвания в пресата и да го купят поставени лица най0вероиятно, или изобщо никой да не го купи????? много са *** отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Точно така.Кой нормален инвеститор ще дойде да се занимава с тълпа нискограмотни и прости хора мислещи, че БДЖ си е техен и е задължен да ги изхранва и издържа доживот заедно със семействата им.Кога т.пите балкански тикви ще осъзнаят че е безсмислено да чакат на държавата и на фирмата, а сами трябва да мислят да се образоват, квалифицират, да имат ценз и да вземат адекватни решения, с които да се грижат за себе си и децата си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Ами протестиращите по гарите могат и да постигнат нещо съществено, съвсем скоро - крах на БДЖ и нови 35 000 безработни!Нищо добро не ни чака, ако тълпата от улицата започне да решава съществени въпроси по държавното управление! :( отговор Сигнализирай за неуместен коментар