Компаниите, които са подали документи за участие в приватизацията на БДЖ "Товарни превози", са започнали една по една да се отказват. Това заяви по време на пресконференция министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията в оставка Ивайло Московски, съобщи агенция „Фокус“.
Московски заяви, че е получил информация от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК), че някои от евентуалните купувачи на товарното звено на железницата „са доста притеснени“. Той допълни, че в приватизационното ведомство се провеждат срещи с евентуални купувачи, но няма информация за имената на инвеститорите, които са се отказали.
От АПСК коментираха пред Investor.bg, че на този етап от процедурата все още нито един от кандидатите не се е отказал официално.
„Все още нямаме постъпил официален отказ, но не е невъзможно и да се случи“, заявиха от приватизационното ведомство.
Припомняме, че по първоначални планове утре – 12 март трябваше да бъде крайният срок, в който кандидат-купувачите на БДЖ „Товарни превози“ трябваше да подадат обвързващи оферти. Днес от АПСК съобщиха пред Investor.bg, че този срок ще бъде удължен до 28 март.
„Някои от компаниите са поискали повече време, за да извършат огледи в дружеството и да се запознаят повече със състоянието му“, уточниха от ведомството.
БДЖ "Товарни превози" никога не е било на печалба. Дори във времето, когато 40% от него са осигурявани от "Кремиковци". Просто тогава е имало една компания и всичко е влизало там, и никой не е знаел кои пари къде отиват, каза още Московски.
В края на миналата седмица ресорният министър на транспорта заяви категорично, че ако бъде спряна приватизацията на БДЖ "Товарни превози", дружеството ще престане да функционира. Тогава той поясни, че продажбата на товарното звено е единственият възможен изход за дружеството.
Изпълнителният директор на АПСК Емил Караниколов заяви, че на този етап няма кандидат, който да е подал официално заявление за оттегляне от конкурса за "Товарни превози". Той бе потърсен от "Фокус", за да коментира конкретните причини за удължаването на крайния срок на процедурата.
Караниколов обясни, че причините са две. Едната е, че двама от участниците - най-големият частен румънски превозвач ТД "Груп Феровиар Роман" АД, със седалище Букурещ (Grup Feroviar Roman) и австрийската компания "Донау-финанц транспорт и Бетейлигунг" Гмбх, Австрия са поискали повече време, за да направят допълнителни огледи и одит на товарното звено.
Втората е във връзка със запора на дяловете на БДЖ "Товарни превози" от чуждестранни кредитори.
"Докато го има това блокиране на дяловете, реално Агенцията не може да пристъпи към разпоредителна сделка. Очакваме всеки момент произнасянето на съда, за да можем да решим какво да правим оттук нататък”, заяви той.
"Купувачите са притеснени. Все пак трябва да вкарат 20 млн. евро депозит за участие, а не знаят дали това не е лихвоносна сметка и дали ако ги вкарат, държавата в следващите няколко месеца ще може да се разпореди с този актив или ще стоят блокирани”, категоричен бе изпълнителният директор на АПСК.
*Допълнена към 14:57 ч. с коментара на изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол.
преди 11 години Защо съм горд, че блокирах ЦГ в Неделя (10.03.2013) ли? Ами ето защо:Държава, която е доказала за 23г, че най-сериозните й предприятия ги подари (приватизира) без абсолютно никаква прозрачност на точно определени хора-фирми-офшорки на СМЕШНИ цени.Държава, която не осигурява свободен пазар или пазарна икономика, а продължава да има планова икономика- планово разпределена между 50 най-големи вносители и производители и пълно картелиране помежду им.Такава държава по-добре да има държавен монопол, отколкото частен по-малкото зло. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години По въпроса за БДЖ моето лично мнение съвпада до голяма степен с това на протестиращите. На времето работих няколко години като кранист и съм товарил вагони. Товароподемността на един 4 осен вагон е почти 60 тона. Това са 3 TIR-а. Тегло на товара на една влакова композиция от 3 хиляди тона е нещо съвсем нормално. Това е най-евтиният и екологично чист сухопътен транспорт. Вярно, че може да се движи само по релси, но пък и по релсите не може да се движи нищо друго. Мечтата на частния монополист. Ако го продадем, собственикът му ще бъде много по-влиятелен от премиер-министъра в страната ни. Така че, след продажбата спокойно ще можем да говорим за това да дадем на някого армията, полицията, както и народното събрание, барабар с министерския съвет. На нас и без това няма да ни трябват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Съжалявам, че пиша толкова постове, обаче мнението ми е, че скелета на държавата (пътна, енергийна инфраструктура, природни ресурси (мини)), не трябва да се продават на чужди държави. Държавата трябва да има определени фиксирани функции - администрация и грижа за скелета, всичко останало може да се поеме от частния сектор. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години може да звучи глупаво това, което казвам. но ако сме я докарали до там, че призива за морал да е смешен, значи сме се сринали много жестоко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Отрасли от типа - прекалено големи да фалират, е по-зле ако са частни, всичко се краде и изнася масово. И какво ако БДЖ стане частна? Каква е гаранцията, че частника няма да фалира? Каква е гаранцията, че няма да нареже всичко на скрап, да се изнесе и да остави руините отново на държавата да се оправя? Имам такъв пример в Русе. Завод - приватизиран, нарязан, предаден, мястото изкопано за основи за МОЛ - понастоящем естествена зелена дива долина в центъра на Русе. Какъв е извода? Пийте само швепс.... Докато нашия народ не реши да следва някакви морални ценности, а ползваме чуждите ценности, ще сме така. Сами си го направихме - всички имат Американската мечта. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Доколкото виждам става въпрос за товарни превози, не пътнически. А и примера ти адски неправилен. В момента влака е по-евтин от автобуса, но аз никога не бих тръгнал от Русе до София с влак. Нито времето е подходящо нито времето за патуване ме устройва. А автобусите пък, не са нито по-удобни нито по-чисти от влаковете. Но пък автобуси има за навсякъде където има асфалт, а влака е ограничен до линиите си само. Както и да е, примера ти е неправилен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Непрекъснато чувам изрази от сорта "държавата не може това", "държавата не може онова", "държавата е лош стопанин". При това казвани от най-висши държавни служители. Това вече им става нещо като гордост - демек, не очаквайте нищо от нас. Няма ли най-накрая някой да ми каже нещо, което ДЪРЖАВАТА МОЖЕ ДА ПРАВИ ДОБРЕ ?!?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Да знам,автобусните фирми.Ако влаковете са по-евтини и удобни няма да пътувам с етап или биомет а с влак. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Държава, която не гарантира базова сигурност няма как да привлече качествена инвестиция. В държава, където полицията е абдикирала и кражбите (от тези на парчета желязо, до тези на цели вагони-цистерни с гориво) са ненаказуеми и обвити в ''прокурорск проверка" с винаги ''неизвестен извършител'' в края няма как да правиш бизнес. А говоренето на министъра разкрива таланта му да приватизира и продава - ''истински търговец'', който прави всичко, за да не постигне държавата добра цена. Такива могат само да "купуват" евтино вещи и имоти за лична изгода. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Никаква гаранция, че нещата ще се подобрят, нито за работниците нито за потребителите на услугата - защо ли? Защото БДЖ директно става БЧЖ (Ч за Частни) - ПОРЕДНИЯ МОНОПОЛ! Да знаете да има друга фирма конкурент на БДЖ? Успех ви желая, щом си мислите, че приватизацията ще оправи проблем, най вече породен от липса на морал. В частния бизнес морала е нещо почти вредно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар