Компаниите, които са подали документи за участие в приватизацията на БДЖ "Товарни превози", са започнали една по една да се отказват. Това заяви по време на пресконференция министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията в оставка Ивайло Московски, съобщи агенция „Фокус“.
Московски заяви, че е получил информация от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК), че някои от евентуалните купувачи на товарното звено на железницата „са доста притеснени“. Той допълни, че в приватизационното ведомство се провеждат срещи с евентуални купувачи, но няма информация за имената на инвеститорите, които са се отказали.
От АПСК коментираха пред Investor.bg, че на този етап от процедурата все още нито един от кандидатите не се е отказал официално.
„Все още нямаме постъпил официален отказ, но не е невъзможно и да се случи“, заявиха от приватизационното ведомство.
Припомняме, че по първоначални планове утре – 12 март трябваше да бъде крайният срок, в който кандидат-купувачите на БДЖ „Товарни превози“ трябваше да подадат обвързващи оферти. Днес от АПСК съобщиха пред Investor.bg, че този срок ще бъде удължен до 28 март.
„Някои от компаниите са поискали повече време, за да извършат огледи в дружеството и да се запознаят повече със състоянието му“, уточниха от ведомството.
БДЖ "Товарни превози" никога не е било на печалба. Дори във времето, когато 40% от него са осигурявани от "Кремиковци". Просто тогава е имало една компания и всичко е влизало там, и никой не е знаел кои пари къде отиват, каза още Московски.
В края на миналата седмица ресорният министър на транспорта заяви категорично, че ако бъде спряна приватизацията на БДЖ "Товарни превози", дружеството ще престане да функционира. Тогава той поясни, че продажбата на товарното звено е единственият възможен изход за дружеството.
Изпълнителният директор на АПСК Емил Караниколов заяви, че на този етап няма кандидат, който да е подал официално заявление за оттегляне от конкурса за "Товарни превози". Той бе потърсен от "Фокус", за да коментира конкретните причини за удължаването на крайния срок на процедурата.
Караниколов обясни, че причините са две. Едната е, че двама от участниците - най-големият частен румънски превозвач ТД "Груп Феровиар Роман" АД, със седалище Букурещ (Grup Feroviar Roman) и австрийската компания "Донау-финанц транспорт и Бетейлигунг" Гмбх, Австрия са поискали повече време, за да направят допълнителни огледи и одит на товарното звено.
Втората е във връзка със запора на дяловете на БДЖ "Товарни превози" от чуждестранни кредитори.
"Докато го има това блокиране на дяловете, реално Агенцията не може да пристъпи към разпоредителна сделка. Очакваме всеки момент произнасянето на съда, за да можем да решим какво да правим оттук нататък”, заяви той.
"Купувачите са притеснени. Все пак трябва да вкарат 20 млн. евро депозит за участие, а не знаят дали това не е лихвоносна сметка и дали ако ги вкарат, държавата в следващите няколко месеца ще може да се разпореди с този актив или ще стоят блокирани”, категоричен бе изпълнителният директор на АПСК.
*Допълнена към 14:57 ч. с коментара на изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол.