Мобилните оператори няма да могат да подновяват или променят договорите си със своите клиенти без тяхното изрично съгласие. Това е едно от предложенията за промени в Закона за защитата на потребителите, обсъждани днес в Народното събрание, предаде агенция "Фокус". Гласувани бяха три законопроекта, които на второ четене ще бъдат обединени в един текст.
Промяната, касаеща мобилните оператори бе предложена след многобройни жалби от страна на потребители, които се оплакаха, че компаниите доставчици на мобилни услуги у нас често използват порочната практика да подновяват контрактите със своите клиенти след изтичане на определен срок дори без да ги предупреждават.
По този начин договорът не може да бъде прекратен и клиентът се задължава да продължава да заплаща такса за още една година. Тази практика беше променена с наредба на Комисията за регулиране на съобщенията, а сега става и част от законодателството на страната.
Промените засягат и проблема със зачестилите оплаквания от страна на потребители срещу нелоялни търговски практики, прилагани при продажба от разстояние и сключване на договори по телефона. По този начин сключването на договор от разстояние (по телефона) ще влиза в сила от датата, на която доставчикът е получил съгласието на потребителя, изразено в писмена форма.
По-високият звук на телевизионните реклами вече ще бъде забранен със закон, предвижда третото предложение за промяна на закона.
По време на дебатите по тези предложения в Народното събрание съпредседателят на "Синята коалиция" Иван Костов предложи съставът на Комисията за защита на потребителите (КЗП) да се избира от Народното събрание. „В КЗП трябва да има хора, които ще защитават интересите на потребителя, а не мълчат чрез бездействие към монополите“ коментира той.