fallback

Автобусни превозвачи искат отлагане на изискването за касовите апарати

Малките фирми няма да могат да инвестират във фискални устройства и ще фалират, смята Миролюб Столарски от асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт

11:09 | 27.02.13 г.

Поставянето на касови апарати в автобусите допълнително ще утежни бизнеса, който през последните няколко години страда, заради постоянното намаляване на пътникопотока. Това е позицията на представители на автобусните превозвачи, които от седмица водят активен диалог срещу поставянето на фискални устройства за връзка с Националната агенция по приходите (НАП).

Припомняме, че според новата наредба на Министерството на финансите всички автобуси у нас трябва да бъдат свързани със системите на Националната агенция по приходите (НАП) с помощта на фискални устройства. Идеята на финансовото ведомство е с цел повече прозрачност и коректна отчетност на дейността на автобусните превозвачи.

Наредбата изисква от 1 април 2013 г. във всички автобуси да бъдат инсталирани касови апарати. Бизнесът обаче все още не е подготвен за тази мярка и е срещу въвеждането й или поне за временното й отлагане.

Миролюб Столарски, председател на Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт, коментира пред Investor.bg, че браншът има „много проблеми и касовите апарати са само един от тях“. По негови думи автобусните компании не могат да отговорят на изискванията на новата наредба и ако срокът за поставянето на фискални устройства не бъде удължен, част от бранша ще „преустанови работа“ след 1 април тази година.

"За да работи законно всеки автобусен превозвач трябва да постави касов апарат. Всяко фискално устройство само по себе си струва 500 лв. броя, а отделно всеки превозвач ще трябва да заплаща и такса за пренос на мобилни данни на някой от мобилните оператори", обясни той. По негови думи това вложение ще бъде в значителна тежест за фирмите, които с всяка изминала година стават все по-малко, а и работата намалява.

"Бизнесът е в достатъчно тежко състояние, за да може да си позволи доплълнително подобна голяма инвестиция. Държавата тряба да се опита да влезе в положението на превозвачите и да се съгласи да удължи поне срока, за да могат поне по-големите фирми, с по-голям пътникопоток да реагират адекватно на поставените условия", посочи Столарски.

"Много малки превозвачи преустановиха изцяло работата си през изминалата година. Това е лесно обяснимо - нашият бранш е огледало на финансовото състояние на хората. През последните години те все по-малко си позволяват да пътуват. Само през 2012 г. пътникопотокът бележи спад с 15% спрямо 2011 г.", обясни той.

Столарски коментира, че вероятно много фирми ще прекратят работата си, защото няма да могат да си позволят инвестицията във фискални усотройства и такса за мобилен пренос на данни. Все пак той отказа да прогнозра какъв процент от превозвачите ще се оттеглят от бизнеса.

Галя Топалова, председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи (НСАП), коментира пред "Фокус", че всички парламентарни групи са съгласни със становището им за отлагане на касовите апарати. Топалова е провела разговори с представители на партиите, на които са присъствали и други преставители на автобусните превозвачи.

„Фирмите от цяла България, които участват в сдружението, са против касовите апарати. Всички се надяват до другата седмица, докато работи парламентът, да бъде разгледан Законът за автобусните превози на първо и на второ четене”, заяви тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:55 | 11.09.22 г.
fallback