Почти половината от българите биха предпочели да развиват собствен бизнес, а 40% заявяват, че предпочитат да бъдат наемни служители. Това показа последното проучване на Евробарометър.
Изследването показва, че 44% от българите ще започнат някаква своя дейност, ако имат достатъчно пари. За сравнение 17% от европейците планират собствен бизнес, ако получат пари. Според данните 33% от европейците биха си купили къща, а 27% - ще спестят средствата.
Като цяло тенденцията в ЕС е за намаление на желанието за развитие на собствен бизнес – през 2009 година 45% от европейците заявяваха, че желаят сами да си бъдат шефове. През 2012 година обаче такива желания изразяват едва 37% от анкетираните. Най-значимо е намалението в Кипър, където броят на предпочитащите собствен бизнес е намалял с 21 пункта.
За сравнение развитие на собствен бизнес е много популярно в страните извън ЕС – в Турция например такива желания имат 82% от анкетираните. В годините на кризата пък в САЩ се наблюдава обратната на европейската тенденция и собствен бизнес желаят 46% от американците, спрямо 37% пред няколко години.
В ЕС мъжете и младите хора са по-склонни да напуснат работата си и да започнат своя дейност. Като цяло основната причина да останат на работа в чужда фирма европейците цитират сигурността на работното място (27%). Нерегулярните доходи също плашат повечето европейци (24%). 6% пък се опасяват, че нямат достатъчно умения, за да управляват собствен бизнес.
В същото време желаещите да развиват своя инициатива коментират, че една от основните причини да го предпочитат е свободният избор на работно място и време. Всеки втори започнал някаква своя инициатива, го е направил по необходимост, най-вероятно след като е загубил работата си.
87% считат, че самоосигуряващите се са създатели на работни места, а за 79% от анкетираните създадените от тях стоки и услуги са в полза за цялото общество. В същото време обаче обликът на частните предприемачи не е много добър – 57% смятат, че те се възползват от работата на други хора и мислят само за своите нужди (52%).