Електронното управление е от ключово значение за доброто развитие на България, подчерта президентът Росен Плевнелиев по време на 7-та Годишна среща между бизнеса и правителството. Какво обаче пречи за бързото му въвеждане, обясни зам. –министърът на транспорта Валери Борисов.
Един от основните проблеми е законовата база. „Законът за електронното управление е труден за разбиране дори и за администрацията”, коментира Борисов. Той посочи, че заедно с приложенията обемът на закона е над 170 страници. „За сравнение австрийското законодателство по темата е 9 страници, от които едната е съдържанието”, обясни той.
В момента в Министерство на транспорта и информационните технологии се работи за опростяване на тези сложни текстове. Това става по проект, финансиран от ОП „Административен капацитет”.
Зам.-министър Валери Борисов отчете още и пропуски в Закона за обществените поръчки като пречка за развитието на електронното управление. „Бавните процедури позволяват паралелни проекти от различните администрации и така съществува риск за дублиране на дейности”, смята той.
Предложението за преодоляването на тази слабост е създаването на координационно звено, което да помогне за по-ефективното разходване на публичните средства.
„Законът за обществените поръчки е писан сякаш за строителния бранш”, коментира още Борисов, сочейки, че няма добри процедури за проектите за електронно управление.
Сред спънките за реализацията на електронното управление у нас е и качеството на данните в електронните регистри. „У нас има над 150 електронни регистри, като качеството е различно”, обясни Борисов. Ако качеството не бъде уеднаквено, ще има липси или дублиране на данните.
За да бъде въведено електронното управление, са необходими качествени и добре мотивирани служители. Без тях няма как проектът да бъде осъществен, допълни зам.-министърът, посочвайки още и нуждата от финансиране от бюджета. Голяма част от проектите се финансират от европейските фондове.
„Ако позволите да перифразирам една от темитe на форума –„Накъде след магистралите?” по отношение на европейските средства, отново е ред на магистралите, но този път дигиталните”, допълни в заключение Борисов.