fallback

Преглед на печата за 1 декември

09:00 | 01.12.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Трима кандидати за "БДЖ-Товарни превози" в-к Стандарт

Трима кандидати са проявили интерес към приватизацията на "БДЖ-Товарни превози", като това са фирми от Чехия, Румъния и "инвеститор през Ситибанк". Това заяви в парламента министърът на транспорта Ивайло Московски, като се позовава на информация от Агенцията за приватизация. "Основно със средствата от приватизацията на "БДЖ-Товарни превози" ще се плаща към кредиторите и облигационерите. За момента плащаме 1 млн. евро на месец от собствени средства на дружеството, което е недостатъчно", заяви Московски пред Фокус. В момента тече втората поредна процедура по приватизация на "БДЖ-Товарни превози", след като първият опит се провали поради липса на инвеститорски интерес. Затова приватизационните изисквания към потенциалните инвеститори бяха сериозно занижени, за да се разшири кръгът на  кандидатите, подходящи за бъдещи собственици. Държавата иска да продаде товарното поделение на "Холдинг-БДЖ" поради натрупани дългове през дългите години, в които железницата е работила на загуба. ТЕЦ „Марица Изток 2” търси инвеститор за нови 2 блока в-к Стандарт „Български енергиен холдинг” ще търси стратегически инвеститор, с който да изгради два нови високотехнологични блока в държавната ТЕЦ „Марица Изток 2”.

Тяхната обща мощност трябва да бъде до 500 мегавата и да отговарят на най-високите световни стандарти. За целта централата е създала проектна компания ТЕЦ "Марица Изток 2 (9-10)” ЕАД с капитал от 50 хил. лв., а дружеството е 100% собственост на най-голямата ни държавна ТЕЦ. Идеята на БЕХ е тази компания да получи лиценз от ДКЕВР за експлоатация на блокове и производство на електроенергия.

След тази стъпка в „ТЕЦ Марица Изток 2 (9-10)” ЕАД ще бъдат апортирани работещите в момента блок 5 и 6 на централата. След това 49% от новото дружество ще бъдат обявени за продажба чрез приватизация. Така ТЕЦ-ът ще провлече средства и стратегически инвеститор, с който заедно да бъдат изградени новите и модерни блокове 9 и 10, съобщи изпълнителният директор на БЕХ Михаил Андонов. Така ТЕЦ „Марица Изток 2”няма да влага собствени пари, а ще внесе под формата на апортна вноска терените за изграждане на новите мощности. В същото време ТЕЦ-ът ще си запази мажоритарния дял в новото дружество, допълнва Андонов. Скача данък сгради в Пловдив в-к Новинар Пловдивчани ще вадят повече от джоба си за данък сгради догодина. Налогът върху недвижимите имоти в града ще бъде увеличен от 1,5 промила от данъчната оценка на жилището на 1,8. Последното увеличение на данъка е било през 2008 г. Едновременно с него обаче поскъпват такса смет за гражданите от 1,2 на 1,5 промила и данък МПС – от 15 на 40 процента. Шефката на общинската дирекция „Финанси” Наталия Делчева коментира, че за всичко трябват пари. „Издръжката на детските градини струва около 11 млн. лв. годишно, каквато сума не може да се събере от 50 лв. месечна такса за дете. Средства в бюджета са необходими за почистване на улиците, за ремонти на градските пътища, поддръжка на градини, паркове и улично осветление”, подчерта тя.

Храната поскъпнала със 7% за година в-к Стандарт

Храната е поскъпнала със 7% за година, сочат данните на НСИ за октомври. С 6.8% са се вдигнали средно цените спрямо миналия октовмри. Освен хранителните продукти, драстично се е увеличило и производството на текстила - с 10.6%. С 6% са поскъпнали цигарите, а с 6.5% в преработващата промишленост. Цените остават почти непроменнени спрямо септември, отчитат още от НСИ.

Пускат Дунав мост 2 през май в-к Новинар Очаква се Дунав мост 2 да бъде пуснат за движение през май догодина, съобщи вчера министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Последната фаза за изграждането на съоръжението при Видин – Калафат започна в края на октомври. След края на строителството ще се тестват и различните системи за сигурност и контрол, които ще управляват трафика на моста. Предвижда се България и Румъния да формират официално съгласие град Видин да бъде седалището на търговското дружество за управлението на моста, каза още транспортният министър. Той допълни, че няма никакви основания централата на компанията да бъде в София. Московски припомни, че един от спорните въпроси по време на междуправителствените преговори между България и Румъния е бил именно за седалището на дружеството. Пътната връзка по Коридор 4 се подготвя като проект и ще бъде изпълнена вероятно през следващия програмен период, който е след 2014 година. Ако останат резервни средства, още през този може да се започнат фази от нея, каза още Московски.

Партия даде на съд министерство за скрит доклад за АЕЦ "Белене" в-к Сега

НДСВ е внесло жалба до Върховния административен съд (ВАС) срещу икономическото министерство заради АЕЦ "Белене". От ведомството са отказали да предоставят пълния доклад на британската банка HSBC по ядрения проект, обясниха от партията.

Според НДСВ бъдещето на АЕЦ "Белене" е въпрос с национално значение и затова пълният доклад на банката трябва да стане публично достояние, и то преди провеждането на референдума. При това положение обаче жалбата е закъсняла, защото допитването за ядрената енергетика е насрочено за януари, а ВАС едва ли ще успее толкова бързо да се произнесе.

Банката бе наета през пролетта на 2011 г. срещу хонорар от 2.4 млн. евро, за да прецени доколко рентабилен е проектът. До публичното представяне на доклада обаче така и не се стигна. Бе огласено само резюме, в което се появи цена от над 10 млрд. евро, което послужи на управляващите като претекст за отказ от АЕЦ "Белене".

От НДСВ твърдят, че институциите мотаят молбата им за достъп до информация повече от месец. Първо МС препратил заявлението до МИЕТ, министерството пък казало, че не разполага с доклада и прехвърлило топката към Българския енергиен холдинг, а накрая БЕХ отказал с мотива, че не е длъжен да дава такава информация, защото не е публично правна организация, а и докладът бил конфиденциален. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:08 | 19.08.22 г.
fallback