Разговорите по създаването на кодекс за поведение на големите търговци засега остават в застой. Причината е оттеглянето на председателя на Асоциацията за модерна търговия, която също е част от дебатите по новия кодекс. Това съобщи пред БНР изпълнителният директор на Съюз "Произведено в България" Пламен Грозданов.
За установяване на правила за поведение на големите вериги се заговори в края на миналата седмица. От Съюз „Произведено в България“ коментираха, че подобен документ не е новост в световен мащаб – такъв кодекс регулира взаимоотношенията между доставчици и търговци във Великобритания. Там в края на всяка финансова година се изпраща и отчет до Офиса за честна търговия (OFT), британската държавна агенция, която следи за защитата на потребителите, за дейността по това споразумение.
Споровете между търговските вериги и производителите се водят от лятото. Тогава малките производители се оплакаха от условията, които магазините поставят, за да продават стоките им. Анализатори коментираха, че такива действия "убиват" българския производител.
Статистиката подсказва правотата на тези твърдения - за последните 10 години вносът на една група стоки от първа необходимост – хранителни и промишлени, се е увеличил като стойност 4 пъти, а внесените стоки са два пъти повече, допълни още Пламен Грозданов.
„В същото време потреблението на българина се свива. Можете да си представите каква е картината на българското производство“, допълни още той.
От агенцията за малки и средни предприятия са изготвили анализи, според които 10% от микро, малките и средните предприятия у нас ще фалират през тази година. „Очакванията на бизнеса са този процент да бъде дори по-висок“, коментира Грозданов.
Според него регламентирането на отношенията между големите търговци и доставчиците среща одобрението и на търговските вериги. Един от текстовете в проекта предвижда назначаването на служители в търговските вериги – добре запознати с кодекса. Тези служители ще отговарят единствено за връзките с доставчиците.
Тепърва обаче предстоят разговорите по създаването на подобен кодекс у нас.
По искане на бизнеса в Народното събрание беше внесен и законопроект за промени в Закона за защита на конкуренцията, които да ограничат монополното положение при подписване на договори между доставчици и търговски вериги.