Тъмната бира набира популярност и много хора дори я търсят и през летните месеци, но тя не може да преодолее спадът на потреблението през зимните месеци. Този коментар направи главният секретар на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова пред Investor.bg.
40-50% от потреблението на бира у нас става по време на летните месеци – от май до октомври, сочат данните на Съюза.
Новите за пазара ни бирени миксове са имали голям успех – през „горещите“ месеци техният пазарен дял е бил около 7%, допълни още Радомирова. Бирата смесена с лимон, грейпфрут или друг плодов сок се появи масово на българския пазар за първи път през това лято. Повечето пивоварни подготвиха и излязоха с микс на пазара.
За сравнение на германския пазар, където тези миксове са много популярни, през третото тримесечие те заемат 5,1% от общия бирен пазар в страната.
Потърсихме мнението на експертите и по повод новината за затварянето на завода на „Карлсберг България“ в Шумен за два месеца. Радомирова уточни, че и в минали години се е случвало пивоварни да свият значително производството през зимата. „Често тогава се прави профилактика“, коментира тя.
От "Карлсберг България" съобщиха преди дни, че спират работата до февруари 2013 година. „Ако в даден момент пазарът има нужда от нови количества бира, пивоварната веднага ще отвори“, допълни изпълнителният директор на компанията Александър Грънчаров, цитиран от БНР. Той обаче съобщи и за планирани съкращения на около 20% от работещите 170 души в завода на компанията в Шумен.
В България консумацията на бира всъщност не е толкова добре изразена, както е в други държави от ЕС. „България заема едва 18 място с 69 литра бира на глава от населението през 2011 година“, допълни още Радомирова. Лидер в класацията е Чехия, където консумацията е средно по 145 литра бира на човек годишно. Следват Австрия (108 литра) и Германия (107 литра).
Спецификата на пазара подсказва и решенията как пивоварите да се справят с традиционния спад на потреблението през зимния сезон, каза още Радомирова.