В България вече почти сто процента от фирмите в текстилния бранш работят на ишлеме, като този бизнес се развива добре и не е пострадал от световната икономическа криза. Това сподели пред Investor.bg Йордан Беловодски, изпълнителен директор на Браншова организация за текстил и облекло (БОТО), който потърсихме за коментар за състоянието на бранша в годините на криза.
За последните две години браншът дори отчита увеличение на поръчките от чужбина. С около 20% са нараснали поръчките на чужди фирми в текстилния бранш, посочи Беловодски и допълни, че работата на ишлеме у нас е основна, а и единствена възможен вариант за стотици фирми в текстилния сектор.
Чуждестранните партньори на българските шивашки фирми избират страната ни заради ниската цена на труда и фактът, че работната ръка у нас успява да се справи със сложността на зададените модели за ушиване. Затова и много западни модни компании се спират на изработката на моделите си у нас, допълни той.
През последните две години много от европейските концерни, които традиционно са си сътрудничили със страни от Близкият изток или Китай, сега предпочитат България. В полза на българския текстилен бранш са и близките разстояния до Западна Европа, които спестяват от разходите за транспорт.
Оказва се, че много наши фирми, заети в конфекцията, искат да разширят бизнеса си, за да отговорят на постоянно увеличаващия се обем от заявки за изпълнение на поръчки. Проблем на сектора обаче е липсата на подготвена, добре обучена работна ръка. Според него причината за това е лошият облик на шивашката професия. „Повлияни от него по-младите хора в страната не проявяват интерес към занаята, а така с годините драстично намалява броят на компетентните и способни шивачи. Да си шивач не беше срамно, а беше мечтана професия“, коментира Беловодски.
Големите шивашки фирми у нас всъщност предлагат модерна среда за работа, която отговаря на всички условия за труд, съвместно с конкурентно възнаграждение, обясни той. Но изрази притеснението си, че след години състоянието на текстилната индустрия у нас може да се влоши не толкова заради липсата на фирми, инвестиции или идейни проекти, колкото от липсата на персонал, който да отговаря на нуждите на бранша.
По думите му бизнеса с текстил в България скоро няма да отбележи сериозен ръст, но със сигурност ще запази сравнително стабилните нива, които държа през последните няколко години.
„Браншът ни е пряко свързан с развитието му в останалите страни от Европа. Ако там ситуацията се промени, вероятно у нас също ще търпи развитие“, прогнозира той.