fallback

БДЖ очаква да съкрати десетократно разходите си чрез онлайн и sms-продажби

Инвестицията в проекта за купуване на билет за влак с кратко съобщение е 35 хил. лв.

12:25 | 16.11.12 г. 1

Новата услуга се очаква да стартира пилотно от 8 декември. Снимка:stock.xchng

След като преди около месец БДЖ Холдинг обяви, че ще инвестира 35 хил. лв. в нов проект, който ще позволи купуването на билети за влак чрез SMS-и и че средствата за това ще бъдат отделени от оперативната дейност на железницата Investor.bg потърси отговор на въпроса за ползите и икономическия ефект от проекта при условие, че дружеството има сериозни финансови затруднения и е почти пред фалит.

Сумата от 35 хил. лева ще бъде отделена от оперативната дейност на железницата, като това е част от плановете на ръководството в дългосрочен план да увеличи дистрибуционнитe си канали за продажба на билети и част от реформите, които дружеството предприе за оздравяването си. Това заяви за Investor.bg Димитър Костадинов, директор на отдел „Маркетинг и продажби" в БДЖ „Пътнически превози“.

Той посочи, че компанията ще заплати за изграждането на специализиран софтуер, който ще осъществява връзка между клиентите, мобилните оператори и административните системи на железницата и ще позволява на всеки пътник да плати за билета си, като изпрати кратко съобщение през телефона си.

На пръв поглед вложението в подобен проект е с неясен икономически ефект за затъналото в дългове държавно железопътно дружество, но Костадинов посочи, като силен аргумент, че sms-билетите със сигурност ще помогнат много за намаляването на броя на безбилетните пътувания, които носят загуби на дружеството от несъбираеми приходи и пропуснати ползи от от над 2 млн. лева месечно.

“Ще намалим разходите си за заплати, както и тези за наеми на помещения. Според наши разчети, sms-билетите, както и бъдещата продажба на билети онлайн, би трябвало да съкратят десетократно разходите ни, които по принцип правим за продажбата”, обясни Костадинов.

Софтуерът за sms-билетите се разработва от компанията “Войском” АД, която би трябвало в близките седмици да бъде напълно готова с продукта. Костадинов увери, че фирмата честно е спечелила обществената поръчка, обявена от БДЖ преди около десет месеца.

“Всичко в дружеството се прави по закона за обществените поръчки и ние се съобразихме с това. След изготвянето на продукта той става собственост на БДЖ Холдинг", заяви той и уточни, че по договор, дружеството ще заплати сумата от 35 хил. лева на фирмата, след като компанията предостави вече напълно готовия софтуер.

“Ние все още не сме дали нито лев за въпросния софтуер. Никога не плащаме авансово за програмите, които се изготвят за нашето дружество. Давамe парите, чак когато получим готовия за пускане в експлоатация продукт”, допълни той.

Услугата SMS-билет на държавната железница се очаква да стартира пилотно от 8-ми декември т.г. по линията София-Мездра, която е една от най-натоварените. Ако пилотният й старт бъде успешен, в близките няколко месеца клиентите на железницата ще могат да си купят билети и за други маршрути.

Костадинов не посочи кога системата за SMS-билети ще стане достъпна и за други линии, защото до голяма степен това зависи и от мобилните оператори, които също трябва да се погрижат за надграждането на техния така наречен “билинг софтуер”, с който да оперират таксите от sms-ите, които преминават през тях.

"И трите мобилни оператора трябва да направят значителни инвестиции, за да може проектът да заработи за линии из цяла България. Дружеството ни оперира с много различни такси и тарифи, затова е нужно повече време от тяхна страна да напаснат, някои неща в техните програми", обясни Костадинов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:16 | 13.09.22 г.
fallback