fallback

Чугунов: "Южен поток" ще бъде икономически изгоден за всички страни по проекта

Ако възникне проблем на газопровода или на компресорна станция, потребителят ще бъде подсигурен, заяви ръководителят на международните проекти в Газпром

10:56 | 13.11.12 г.

Газопроводът "Южен поток" няма да бъде на загуба, а ще бъде икономически изгоден за всички страни по проекта. Това заяви в Москва ръководителят на международните проекти на руския газов гигант ОАО „Газпром“ Леонид Чугунов, който отговаря пряко за реализацията на газопровода, съобщи БНТ.

Както стана ясно още в петък миналата седмица, на 7 декември на руското черноморско крайбрежие край Анапа ще бъде направена първата копка на газопровода. Там ще бъде изградена и най-мощната в света газова компресорна станция – "Руская". Тя ще работи на сходни принципи като другата станция „Береговая“, която е инсталирана към първия подводен газопровод в Черно море - „Син поток“, който има директна връзка към Турция.

Въпросният проект „Южен поток“ към България ще влиза в морето на стотина километра на север - край Анапа. Експертите по изграждането са проектирали съоръжението по такъв начин, че да има не само много прилики със "Син поток", но и пряка връзка с него.

"Ако възникне проблем на газопровода или на компресорна станция, потребителят ще бъде подсигурен. Много е удобно да имаш и други линии, по които да се доставят същите количества“, коментира в тази връзка Александър Гура, който е и главният ръководител на компесаторна станция (КС) "Береговая":

От тръба газът влиза в компресорната станция. Той идва от находища в северните райони на Тюменска област, за да стигне на юг чак до Турция. Когато газът постъпи на територията на КС, той се пречиства, измерва се, за да може след това под високо налягане да бъде изтласкан по тръбите на дъното на Черно море. Станцията е снабдена с различни системи на защита, включително шумоизолация и може да издържа трус до 8 по Рихтер.

Специалисти от "Газпром" твърдят, че морският участък, включително на „Южен поток“, е още по-сигурен. А при него той е и най-мащабен - повече от 900 км. тръби на дълбочина от 2250 м. Те са поръчани в заводи в Европа, Русия и Япония и ще се полагат на дъното от специални кораби в четири линии, за да излязат на брега в района южно от Варна.

"Строителството на морската част ще е съобразено и с българското законодателство в областта на екологията. Сега сме в процес на обществени консултации, след което трябва да получим разрешение за строителство", допълва Себастиян Сас, говорител на "Южен поток транспорт":

Според някои експерти "Южен поток" няма да е ефективен на фона на увеличаващите се алтернативни източници и маршрути за синьото гориво в Европа. Въпреки това от газовият гигант уверяват, че проектът, който само в България струва над 3 млрд. евро, ще е печеливш за всички по трасето му.

Припомняме, че вчера стана ясно, че окончателното инвестиционно решение за проектогазопровода "Южен поток" ще бъде подписано в четвъртък, 15 ноември. Това бе съобщено от президента Росен Плевнелиев на съвместен брифинг с министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев. На тази дата се очаква да бъдат уточнени и параметрите на новия газов договор с Русия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:08 | 11.09.22 г.
fallback