Търговците очакват тази година българският пазар на дрехи, обувки и аксесоари да се свие с около 20% спрямо миналата година.
Това събощи за Investor.bg Васил Райчев, член на Управителния съвет на Българската ритейл асоциация.
Той изрази песиместична си прогноза за предстоящите празници - Коледа и Нова година, като припомни, че през миналата година спадът в сектора по данни на асоциацията е бил между 15 и 20%.
Райчев коментира, че по време на предстоящите празници българинът ще пазарува предимно хранителни стоки, а дрехите и обувките ще останат на заден план. Според него тенденцията се дължи на все по-намаляващите финансови възможности на хората, както и на негативните им нагласи за следващата година.
„През последните 2 години хората в България носят старите си дрехи. Същервеменно търговците не зареждат нови стоки, защото нямат оборотни средства, а така се получава един порочен кръг“, обясни Райчев.
На въпрос, свързан с откриването на нови големи търговски центрове в страната, той заяви, че вероятно новите търговски площи в моловете само ще разводнят допълнително пазара и няма да стимулират потреблението.
„Българинът масово няма пари за дрехи. Един или два нови мола с по 30 хил. кв. метра магазини няма да променят виждането му“, допълни Райчев.
Все пак той изрази надеждата си, че предстоящата еуфория около приближаващите празници ще помогнат на търговците.
„Тенденцията всяка година е една и съща - българинът се сеща, че е време да пазарува, когато стане 15 декември и в следващата седмица магазините са пълни, но след това следва затишие“, коментира той.
„Надявам се, че през следващата година това свиване ще престане. Инвестициите в бранша не са малко и масово търговците се опитват да ги избият“, посочи Райчев.