След като преди месец туроператорски и туристически агенции, сдружения на хотелиери и ресторантьори, както и експерти отчетоха сериозен спад в конкурентоспособността на българския туризъм, както и необходимост от спешни мерки за подобряване на позициите на България като туристическа дестинация, днес експерти от министерството на икономиката предложиха национални системи за сертифициране на качеството в сектора, отнасящи се обаче до материалната база.
Експертите представиха проучване за състоянието и развитието на туризма, финансирано по проект на европейската програма "Регионално развитие" с бюджет от 494 милиона лева.
Предлагат се две системи - Система за доброволно сертифициране на качеството с Национален знак за качество и Система за доброволно сертифициране на устойчивото развитие също с Национален знак за устойчиво развитие.
Националният знак за качество представлява буквата Q (кю), като елемент от нейната графика е вписано българското знаме. Национален знак за устойчиво развитие е отново българското знаме, пренесено от знака за качество и доразвито до стилизирано врабче - олицетворение на връзката с природата и напомняне, че качеството е част от устойчивото развитие.
Според експертите националните системи за сертифициране на качеството и устойчивото развитие на туризма могат да бъдат въведени най-рано след две години. Сдобиването със сертификат ще струват на собствениците на фирми между 1000 и 2000 лева и ще важи за срок от три години.
От икономическото министерство очакват, че със сертификати ще се сдобият в краткосрочен план не повече от 1000 предприятия, а в дългосрочна перспектива - около 12 хиляди компании, или около една трета от работещите в този бизнес.
Отсега експертите са наясно, че процесът по въвеждане и утвърждаване на националните системи за сертифициране ще е труден и продължителен и очакват около половината от предприятията в туризма да подкрепят идеята. В основата на държавната инициатива е залегнало убеждението, че качеството е най-добрият стимул за подобряване на конкурентоспособността на туризма ни.
Резултатите от проучвания сред 600 туристически предприятия, 54 сдружения в туризма, интервютата с експерти в бранша показват, че сега няма обективно измерими показатели за оценка на качеството в туризма. Основният извод е, че стандартизацията и сертификацията, както и ползите от тях, са непознати, а бизнес средата - партньори, доставчици и потребители, не провокира промени в пазарното поведение на предприятията.
Националните системи за сертифициране на качеството и устойчивото развитие са възможност за позитивна промяна в туристическата индустрия на национално ниво чрез признати в световен мащаб, работещи механизми, посочват експертите.