Летните месеци донесоха нови източници на несигурност за Европейския съюз, отбелязва в своето традиционно проучване на потребителския климат в Европа и САЩ компанията за маркетингови проучвания GfK.
Лятото започна с рязкото покачване на доходността по испанските и италианските облигации. За определен период от време пък не беше ясно дали Германия ще остане в спасителния фонд на Европейския механизъм за стабилност. Във Федералния конституционен съд беше подадена жалба за участието на страната в тази схема.
На фона на това много европейски държави продължиха да се движат в посока рецесия. Цялата тази несигурност се отрази на европейските граждани, които ограничиха намеренията си пазаруване. Очакванията на потребителите на този етап са икономиката да продължи да се забавя, допълват от GfK.
Европейската финансова криза се усети и в България, макар и страната да е в добро състояние, отбелязват анализаторите. Бюджетният дефицит е вторият най-нисък, след Германия, като очакванията са до края на годината да достигне под 1% от БВП.
Безработицата намалява и се движи около 10%. Заради кризата в ЕС обаче рязко намалява и износът на български стоки. И макар и с добри макроикономически показатели, страната ни още е непривлекателно място за инвеститорите, отбеляза GfK.
По тази причина и настроенията сред потребителите не са много положителни. Българите не очакват увеличение на доходите, но пък се наблюдава увеличение на намеренията за покупка. Коментарът на GfK по този повод е, че намерението за облагане на доходите от лихви е накарало хората да пазаруват.
„Очевидно българските потребители са по-склонни да похарчат трудно спечелените спестявания, отколкото да плащат данък върху тях“, е изводът на компанията за пазарни проучвания.
Всъщност България е една от малкото държави, където през септември намеренията за покупка на потребителите се увеличава. Причината за това е и намерението, което заяви правителството да увеличи пенсиите от 2013 година, допълват още от GfK.