fallback

Поскъпването на месото ще бъде усетено от потребителите до дни

Агроминистърът обаче не очаква сериозен ръст при цените на храните, защото потреблението и без това е свито

08:57 | 04.10.12 г.

През август цените на месото се покачиха с 30%, през септември отново имаше увеличение, но вече с между 3 и 5 на сто. Този коментар направи Кирил Вътев, председател на Асоциацията на месопреработвателите в България пред Investor.bg.

Въпросът е дали това поскъпване ще спре или ще продължи, допълни още той, но без да прави прогноза какво ще се случи на пазара през следващите седмици и месеци.

„Лошото е, че доставчиците уведомяват нас производителите, образно казано, в петък, че от понеделник цената ще е по-висока. Ние обаче имаме срок от 30-45 дни да уведомим търговските вериги за промяната на цената“, обясни Вътев.

В този период разликата в цената се поема от производителите, а те вече изнемогват и може да се стигне до фалити, предупреди още той.

По-високите цени на месото са резултат от поскъпването на фуражите в световен мащаб. От няколко седмици представителите на бранша предупреждават за ситуацията, но реално по-високите цени още не са се усетили от потребителите.

Вътев не очаква и реакция на земеделското министерство за подкрепа на производителите, които "стават жертва на по-високите цени на фуража", съответно - на месото и произвежданите от него колбаси.

Самият министър на земеделието и храните Мирослав Найденов коментира преди ден, че не очаква сериозно поскъпване на хранителни стоки, защото потреблението в момента е свито и никой няма да има интерес от по-високи цени. „Хората ще се откажат съвсем да влязат в магазините“, обясни още той след след среща с представители на търговските вериги.

Всъщност още от август три големи търговски вериги направиха постоянна тримесечна промоция на 10 хранителни продукта от първа необходимост, наричани „социална кошница“. Идеята е тази промоция да трае поне 3 месеца, а стоките да бъдат произведени само от български производители. На този етап обаче все още няма официални данни как тази промоция се възприема от потребителите, а и от самите производители.

„Хората не се интересуват дали цените са пазарни или не, за тях е важно да са достъпни“, е обяснението на земеделския министър. По негови думи интерес от страна на купувачите определено е налице.

Тепърва предстоят разговори с магазините дали ще има втора част на "замръзнали цени" по инициатива на министерството на земеделието.

На този етап представителите на търговските вериги коментират, че очакват срещите с министъра, за да преценят дали да участват отново в подобно начинание.

Тепърва предстои и да разберем дали „социалната кошница“ ще бъде разширена, а министър Найденов не скри оптимизма си, че и най-бедните ще успеят да се порадват на чудото „евтина Коледа“.

А какво се крие зад тези думички и какъв ще бъде ефектът от инициативите, само времето ще ни покаже.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:15 | 14.09.22 г.
fallback