Българите са най-неудовлетворени от железопътния транспорт на страната си, в сравнение с мнението на гражданите на Европейския съюз за техния жп транспорт. Това сочат данни на Европейската комисия на основата на проучване, осъществено от Евробарометър.
Само 18% от анкетираните жители на България са доволни от качеството на предлаганата железопътна услуга у нас.
Проучването показва, че най-доволни от железниците си са хората във Финландия. Близо 67 на сто от анкетираните финландци отговарят положително на запитването.
Резултатите отчитат, че по-малко от половината европейци (46 на сто) са доволни от железопътните системи, изградени на териториите на страните им.
Според изследването хората, живеещи главно в държавите от Централна и Източна Европа не са удовлетворени от качеството на железопътни си транспорт. Пример за това са страни, като Чехия, Унгария, Словения, Словакия, Полша, Румъния, България и Гърция, където по-голямата част от жителите имат негативно отношение спрямо предлаганата железопътна услуга.
Общо 71% от запитаните подкрепят повишаването на конкуренцията в националния и регионалния железопътен транспорт с отварянето на своите национални и регионални железопътни мрежи за конкуренция, показват още данните на проучването.
Според повечето европейски граждани отварянето на този пазар за конкуренция ще окаже положително въздействие върху цените на билетите.
Близо 71% смятат, че това ще подобри качеството на обслужване на пътниците. Около 70 на сто от запитаните отговарят, че конкуренцията ще подобри удобството и чистотата във вагоните.
Други 66% заявяват, че точността на разписанията също значително може да се подобри по този начин.
Общо 70 на сто от анкетираните граждани на ЕС биха искали конкуренцията да доведе и до предлагането на нискотарифни железопътни услуги, подобно на практиките в гражданската авиация.
Някои от анектираните (43 на сто) искат въвеждането и на луксозни услуги в железопъната мрежа, като например храна, филми, вестници и списания.
Почти две трети от участниците в анкетата биха желали да имат повече различни възможности за купуване на билети, като например през редица онлайн платформи или приложения, създадени специално за интегриране в техните „умни телефони“.