Гроздовата кампания тази есен стартира с 20-процентен ръст в изкупните цени, като в различните краища на страната при някои от уникалните сортове суровината се предлага между 1,50 и 2,50 лв. за килограм, съобщиха представители от бранша.
Докато през миналата година масовите винени сортове се изкупуваха между 50 и 80 стотинки, тазгодишните оферти варират около един лев. Пазарът загря и поради масовото търсене на бели сортове грозде от европейски търговци.
„Това явление се наблюдава от няколко години с навлизането на италиански винопроизводители на пазара. Заради лошата гроздова реколта в цяла Европа тази есен се наблюдава сериозно търсене от гръцки и румънски търговци“, съобщи за инвестор директорът на Изпълнителната агенция по лозата и виното Красимир Коев.
В резултат от засиленото търсене цените на традиционните български сортове грозде като „широка мелнишка лоза“ вече надхвърлят един лев, при 50-60 ст. през 2011 г., посочиха производители от Южна България, където присъствието от Гърция е най-голямо.
На този етап винопроизводителите не се наемат да прогнозират как скъпото грозде ще се отрази върху цените на крайната продукция.
Редица винарни инвестираха в собствени насаждения, което при тази тежка година отчасти ще компенсира големите разходи за изкупуването на суровината. Проблемът е, че заради измръзванията през зимата и сегашната суша големи масиви тази година са останали без плод.
Очакванията на бранша са, че общо в страната ще бъдат прибрани около 100 хил. тона грозде, което е с една трета по-малко от миналата година. Тогава бяха отчетени 158 хил. тона, или с близо 10 хиляди тона повече от 2010 г.
При официалното откриване на гроздобера днес земеделският министър Мирослав Найденов посочи, че се надява суровината да остане в рамките на страната, така че България да реализира по-голям износ на вино.
От началото на годината износът на вино е нараснал с 16%, като особено място вече заемат и качествените напитки с географско означение за произход.
В тази посока страната ни прави активна реклама за разширяване на експорта. Освен традиционните пазари в Русия и Европа винарите търсят партньори в Китай и Близкия Изток.