Рекордни загуби заради просрочени вземания отчита българският бизнес през тази година. Подписаните просрочени вземания на родните фирми вече надвишават 8% при средно ниво за Европа от около 5%.
Това показват резултатите от проучване на EOС Груп и института Ипсос, проведено сред 2200 компании от десет европейски държави.
От изследваните страни единствено Румъния ни изпреварва по дял на отписаните от бизнеса просрочени вземания – с близо 10%. Най-нисък е делът на отписаните просрочени вземания във Великобритания – под 2%, и в Германия – малко над 2%.
Много сериозен е делът на просрочията от българските фирми в промишления сектор, следван от тези в търговията и услугите.
Резултатите показват още, че България е на второ място от десетте страни по нередовни разплащания. Статистиката сочи, че само 66% от плащанията у нас се осъществяват в срок, като тенденцията е този процент да намалява, обясни Райна Миткова-Тодорова от ЕОС Матрикс.
Най-нередовните платци са гърците, а в челната тройка влизат и испанците, според данните.
Българският бизнес обяснява нередовните плащания от страна на партньорите и клиентите си с влошената икономическа ситуация. Икономическите проблеми често водят до временна липса на ликвидни средства за разплащане на задълженията и впоследствие до прекомерна задлъжнялост, допълни Тодорова.
Бизнесът у нас се оплаква най-често от повишаване на разходите за лихви като последствие от отписването на просрочените вземания, каза още тя. Като не могат да съберат вземанията си, фирмите най-често търсят банкови заеми, а заради кризата кредите са труднодостъпен и скъп ресурс, допълни Тодорова.
Заради просрочените вземания от фирмите бизнесът обичайно свива печалбите си и изчерпва ликвидните си средства, което реално заплашва съществуването на много тях.
Въпреки отчетените негативни тенденции обаче анкетираните наши компании са най-оптимистично настроени за платежоспособността и редовността на плащанията от техните клиенти в бъдеще. Резултатите показват още, че само половината от българските компании проверяват платежоспособността на партньорите и крайните си клиенти. При проблем със събирането на вземанията повечето фирми късно се обръщат към специалисти - юристи или специализирани агенции за управление на вземанията.
Светла Петрова от ЕОС Матрикс обясни, че често фирмите не разполагат с достатъчно документи, които да доказват натрупаните задължения – договори, фактури, протоколи и други.
При много случаи се оказва, че длъжникът или е в процедура по несъстоятелност, или е обявил такава със задна дата, което затруднява събирането на вземанията.