fallback

Бизнесът алармира за сериозен спад в качеството на българския туризъм

Туристическият бранш настоява за мерки срещу спада на конкурентоспособността ни в сравнение с конкурентни дестинации

14:35 | 11.09.12 г. 6
Автор - снимка
Редактор

Туроператорски и туристически агенции, сдружения на хотелиери и ресторантьори, както и експерти отчитат сериозен спад в конкурентоспособността на българския туризъм, както и необходимост от спешни мерки за подобряване на позициите на България като туристическа дестинация.

Около този извод се обединиха представители на водещи предприятия и сдружения в туризма, които участваха в дискусия на тема "Национални системи за сертифициране на качеството и устойчивото развитие на туризма".

Кръглата маса е част от проект "Стимулиране на качеството и устойчивото развитие на туристическите предприятия" на Европейския фонд за регионално развитие.

Проучване, направено сред представители на туристическия сектор в рамките на проекта, сочи, че почти половината от развиващите бизнес в тази сфера (48%) смятат, че качеството на туристическите услуги у нас е по-ниско в сравнение с конкурентни дестинации.

За да се подобри качеството на българския туристически продукт, бизнесът очаква внедряване на доброволни системи за сертифициране на качеството в сектора. Целта е чрез тях да се повиши конкурентоспособността на туризма като цяло, да се увеличи броят на туристите и приходите от туризъм.

Въпреки че през последните години българският туризъм показва добри резултати и ръст, както при броя на туристите и посещенията в страната, така и на приходите от туризъм, се отчита, че прилагането на нови мерки за повишаване на конкурентоспособността на българския туристически продукт е от ключово значение за затвърждаване и разширяване на позициите на България като предпочитана туристическа дестинация на световния туристически пазар.

Представеният от министерството проект има за цел да популяризира и да внедри подобни мерки за насърчаване на качеството на туризма у нас. Експертите обясниха, че системата за доброволно сертифициране на качеството на туристическите услуги включва изисквания за качество и национален знак за качество, които се присъждат след изпълнението на определени критерии. 

Участниците в проекта от икономическото министерство съобщиха, че според уеб базираната система за качество и конкурентоспособност TRAVELSAT страната ни предлага конкурентно съотношение цена-качество. България има и сравнително добро ниво на качество по основни показатели - настаняване, храна, пазаруване, входни такси за различните обекти, паркиране. За основни проблеми пред родния туризъм се смятат подобряването на културните и развлекателните мероприятия и на инфраструктурата, която е под конкурентните нива.

Процесът по въвеждане на националните системи за сертифициране на качеството ще е е труден и продължителен, очакват специалистите. Очаква се основната бариера пред внедряването на тези системи да бъде липсата на средства от страна на фирмите за въвеждане и сертифициране. В крайна сметка от системите се очаква да привлекат платежоспособни чуждестранни потребители, и то в дългосрочен план.

За да пристъпи към въвеждане на системите за качество, туристическият бизнес настоява за необходимост от финансово стимулиране. Почти половината от участвалите в проучването искат данъчни облекчения, други споменават за нормативни облекчения или за отстъпки при предлагане на традиционни услуги.

Като цяло нагласите на предприемачите не са оптимистични в краткосрочен план. Те очакват системите за качество да дадат добри резултати поне след десет години. Около половината от анкетираните посочват, че чак след десетилетие сега обсъжданите мерки ще доведат до увеличаване на броя на туристите у нас, до ръст в приходите от туризъм и подобряване на имиджа на нашата дестинация.

На този етап фирмите, предлагащи туристически услуги, са слабо мотивирани да положат усилия и да инвестират в системите за сертифициране, коментират от министерството на икономиката. Около две трети от предприятията смятат, че ще се увеличи документооборотът и ще се натоварят допълнително служителите. Над половината от запитаните пък посочват, че ще се увеличат разходите им, без реално да се подобри състоянието на фирмите. Едва една трета от предприятията в туризма са осъзнали необходимостта от подобен тип системи.

Около 24% от мениджърите са склонни да въведат системата, но заявяват, че нямат нужда от нея, като по-висока склонност се наблюдава при туроператорите, туристическите агенции и хотелиерите. Около 46% от фирмите в туризма са декларирали такава склонност, но едва 17% от тях биха предприели конкретни стъпки към прилагане на системите.

Въпреки това 48 на сто от анкетираните осъзнават, че липсата на въведена система по стандарт по-скоро вреди на предприятията в туризма, тъй като се отразява на работата с международни партньори, върху качеството на продуктите и услугите като цяло и на имиджа на фирмите.

Ползите от внедряването на системите са в четири посоки. Преди всичко се очаква повишаване на качеството на услугите, на имиджа, повишаване квалификацията на персонала и подобряването на маркетинговите резултати.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:13 | 07.09.22 г.
fallback