IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ниската квалификация на кадрите вече е проблем №1 за туризма ни

Не лошата инфраструктура, а липсата на добре образован персонал спъва конкурентоспособността на туристическия отрасъл, смятат експерти

10:19 | 29.08.12 г. 34
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Експерти в туристическия бранш алармираха за спешна нужда от държавна стратегия за обучението на кадрите в туризма.<em>&nbsp;</em><em>Снимка: By Dima Dmitrijev &nbsp;Лиценз: Creative Commons</em></p>

Експерти в туристическия бранш алармираха за спешна нужда от държавна стратегия за обучението на кадрите в туризма. Снимка: By Dima Dmitrijev  Лиценз: Creative Commons

Ниската квалификация на кадрите в туризма вече е основен проблем за конкурентоспособността на туризма в България, като измества лошата инфраструктура, която доскоро беше най-голямата пречка за развитието на успешен туризъм.

Ако досега основна спънка за превръщането на туристическия отрасъл във водещ за икономиката ни беше инфраструктурата и липсата на достъп до туристическите забележителности, маршрути и дестинации, то сега липсата на високо образован персонал в сектора пречи за развитието на успешен туризъм у нас.

Около този извод се обединиха представители на туристическия бранш, експерти и преподаватели по туризъм на кръгла маса, посветена на проблемите с професионалната компетентност на човешките ресурси в туризма.

Първият основен проблем на туризма ни в момента е възприемането му като сезонен отрасъл, заяви проф. Мария Воденска, преподавател в специалност „Туризъм“ в СУ „СВ. Климент Охридски“. Работещите в сферата на туристическите услуги мислят за туризма като временно явление, разчитат на поговорката „ден година храни“ и затова не полагат никакви усилия да усъвършенстват знанията и уменията си.

На второ място проф. Воденска посочи все по-засилващата се тенденция към изтичане на кадрите в чужбина заради възможността за по-успешна кариера и по-високото заплащане. Иначе българската система на обучение е на високо ниво, признава експертът. Проблемът е, че се къса връзката между теоретичната подготовка и прилагането й на практика, каза проф. Воденска. 

Тя припомни добре познатата световна практика, при която във всяко туристическо предприятие се заделя процент от приходите за усъвършенстване на квалификацията на персонала. „В България се хвърлят огромни средства за материална база – мебели, климатици, техника, но не и за обучение на персонала, който реално осъществява връзката с клиента. Крайно време е бизнесът да разбере, че туризмът е преди всичко кадри“, обобщи експертът.

Тя допълни, че трябва да се акцентира върху квалификацията и развиването на уменията на място, а не задължително в учебното заведение, което е широко популярно в цял свят, но не се прилага в България.

Председателят на туристическата камара проф. Цветан Тончев акцентира върху това, че трябва да се обърне внимание на квалификацията на кадрите, които обучават персонала и на тяхната практическа подготовка. Според него един теоретик задължително трябва да е преминал през всички стъпала и на практиката, за да преподава туризъм.

Професор Васил Гъдев, който е дългогодишен директор на гимназията по туризъм в София, изказа мнение, че в основата трябва да бъде подготовката на средния кадрови потенциал. Той обърна внимание, че България сериозно изостава от страните в ЕС и като квалификация на хората, и като материална база за обучението им. Той открои като съществен проблем липсата на държавна стратегия за развитието на кадровия потенциал в туризма, който рефлектира в ежегодната липса на добре подготвен персонал по курортите ни.

Фактът, че много хора, които не са компетентни да работят в сектора, започнаха  да развиват туризъм, търсейки бърза печалба, е допълнителен недостатък, смята Цветана Маринкова от частен колеж по туризъм в София. „Туризмът не е просто разходка до Черни връх, а сложен комплекс от продукти и услуги, поднесени от висококвалифициран персонал, каза Маринкова.

Позицията, че страната ни се нуждае от постепенно надграждане на професионалното образование в туризма беше защитена и от представителя на министерството на икономиката Десислава Михалевска. Тя застъпи тезата, че средното образование трябва да дава изпълнителски кадри, а мениджърите да минават през по-ниските степени на квалификация, за да заемат ръководни длъжности. Трябва да се работи и върху прилагането на интерактивни методи на обучение на място, да се засилят гъвкавите форми на заетост в туризма, допълни Михалевска. Очакванията са новият Закон за туризма, който есента ще се гледа от Народното събрание да реши проблемите в тази посока.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:19 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

24
rate up comment 7 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
Забравих да спомена за длъжността "управител " или по модерному "мениджър". Там изискванията са, на по високо ниво! Пак ЖЕНА /огледайте се колко от управителите са мъже!/, владееща езици / и то какви само/ , но квалифицирана в лег....то. Това е достатъчно като длъжностна характеристика. Управленска визия не е необходима защото чичко собственик си я има и акъл не ще! Тоест позицията мениджър, има съвсем друго значение за нашите хотелиери.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 3 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
:D Ами какво има да му разбират толкова от един туризъм !? Кадрите просто трябва да не падат с таблите когато сервират, а рецепционистките да казват сладко "ало" по телефона на няколко чужди езика. За предпочитане е, да са млади момичета ако може студентки, че са по секси. Младото си е младо!:D И да гледат с влажни очи чичко собственик, който ги храни и пои. А това си е истинска благотворителност от страна на чичкото. Да слушат наставленията му с възхищение защото той е по рождение умен. Не е необходимо да учи. Проблема е, че селата се обезлюдиха и притока на "квалифицирани" кадри секна. :D ...Ами сега!? ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 10 rate down comment 0
g5kov
преди 12 години
Дали не ниската квалификация на собствениците на хотели не е "проблем 1 за туризма ни", а квалификацията на кадрите е просто следствие на това?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 9 rate down comment 1
индианеца
преди 12 години
Който може нещо, отдавна стегна куфарите. Накрая като изискване за работа в БГ, ще остане само въпроса "Колко е 2+2 ?"... и ако отговори нещо по-малко от 10 ще го вземат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 1 rate down comment 0
man_united
преди 12 години
Само че те не са засегнати в статията поради простия факт, че си работят сами - жената, децата, кучето, котката...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 4 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
Това им е пределно ясно на феодалите но не им пречи да опитват да ловят с трици маймуни! :D:D:D. Ами нека си опитват ! Значи могат да си го позволят. Няма лошо. Служителите да не ги мислим На два часа път,платен от работодателя им на запад ще си спечелят полагащото им се без особени усилия. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 5 rate down comment 0
mitkopom
преди 12 години
За разлика от големите хотели, в малките семейни хотелчета по морето е много по вероятно да получиш качествено обслужване. Собствениците в тези случаи са пряко ангажирани с обслужването на туристите и голямата конкуренция ги е научила да уважават нуждите на туристите и даже да ги глезят. Лично познавам няколко такива които вече имат сериозен % ( 20% и нагоре) на гости които се връщат отново и на гости препоръчани от предишни почиващи
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 6 rate down comment 0
Jason_Thorn
преди 12 години
м да, теорията на физиократите, да искаш много от работника, а да му даваш колкото да не умре от глад, някак си не работи, за жалост на местните феодали.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 8 rate down comment 0
poorcitizen
преди 12 години
Хаха...интересна тема...какъв *** трябва да си,за да искаш качество на услуга и в същото време да не плащаш за това качество...качеството на туризма ни е на много високо ниво спрямо това което се заплаща!!!не може да искаш от ученици които са голяма част от обслужващия персонал да изнасят продукт който е сравним с този на професионален и добре обучен персонал...не може да плащаш мин.заплата,да не субсидираш през месеците извън сезона този човек( както е навсякъде) по т.н. Развит свят и да очакваш качество.Дори в една катастрофирала Гърция( която междудругото туризма и изригва в посока нагоре това лято) хората плащат извън сезона помощи на заетите в туризма...Тотално извратена държава е тази БГ
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 7 rate down comment 0
man_united
преди 12 години
Нашите "хотелиери" искат да дадат 400 лв. заплата и да получат насрещат млади-красиви служители с поне 2 чужди езика ..и след 3 месеца като свърши сезона да ги изритат като кучета...АМИ НЕ СТАВА!!!И в бъдеще ще става все по-рядко, защото малкото които отговарят на критериите не се навиват на такива условия, а заминават я в чужбина, я на някой пасажер...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още