Въпреки че настоящият летен сезон все още не е приключил и до месец се очакват официалните данни за това доколко е успешен той за страната ни, туроператорите вече гледат към записванията за следващата година.
Вече се очертават някои характерни тенденции, които ще доминират летния сезон през 2013 г., тъй като е в ход договарянето за новия сезон, разкри Ирена Георгиева, председател на Управителния съвет на Асоциация на туроператорите и туристическите агенти (АБТТА). Пред Investor.bg тя разказа за плановете на туроператорите за догодина и сподели очакванията за предстоящия нов летен сезон.
Във всички случаи туристическите пакети през 2013 г. ще бъдат на по-високи цени, категорична е Ирена Георгиева. Няма как да не се повишат стойностите на предлаганите от хотелиери и агенции услуги по нашето Черноморие, тъй като маржът на печалбата в туризма е много малък и всяко повишение по веригата неминуемо ще окаже влияние върху офертите.
По-високите цени на горивата, на тока, на храните създават реална опасност от вдигане на цените в туризма с около 5 на сто, прогнозира експертът. Тези фактори, в съчетание с очакваното поскъпване на летищните такси и на самолетните билети, ще направи българската туристическа услуга по-скъпа. Туристическият бранш осъзнава, че това е нож с две остриета, тъй като това повишение ще понижи конкурентоспособността ни, но планира нови стратегии за привличане на български и чужди туристи.
Очакваме германски туристи да се пренасочат към българското крайбрежие
Представители на бранша споделят, че още отсега се полагат усилия, така че на българския туристически пазар да бъдат привлечени германските туристи, които тази година се отдръпнаха от почивка в Гърция. Южната ни съседка отчете сериозен спад на туристи от Западна Европа, и по специално от немския пазар, тъй като германците са много чувствителни към сътресенията в страната и при нестабилна икономическа обстановка, са склонни да отменят резервациите. Това лято Гърция регистрира 25-процентен спад на немските посетители. „България би могла да насочи усилията си към привличане на тези туристи, които да се пренасочат към нашата страна“, каза експертът. Все пак от бранша не прогнозират дали реално можем да поемем немските гости, тъй като предлагаме различен вид туризъм. Експертите напомнят, че Гърция привлича с екзотика на островите си, докато България предлага единствено континентално крайбрежие. А като прибавим огромните разлики в качеството на услугите и продуктите, идеята да „вземем“ част от немските туристи, посещаващи Гърция, става все по-малко вероятна.
Основен пазар за България остава руският
Туроператорите още отсега работят активно върху руския пазар, тъй като настоящата 2012 г. даде надежда, че интересът на руснаците към родното Черноморие расте и тази тенденция ще се използва и догодина. Очаква се и през 2013 година основни пазари за страната ни да бъдат Русия, Беларус, Украйна, Чехия, Полша, Германия, Великобритания и скандинавските страни.
Търговската активност на българските туристически агенции ще се насочи приоритетно и към Тунис и други държави от северна Африка, които също се очертават като силни пазари. В последните години се отчита много силен интерес и от страна на македонци, сърби и унгарци към Българското Черноморие. В България ли почивахте това лято? Къде планирате да прекарате ваканцията си догодина? Отстъпва ли туризмът у нас в сравнение със съседните държави и оправдани ли са претенциите на хотелиерите ни, че предлаганата услуга е добра? Очакваме коментарите ви на info@investor.bg