По отношение на борбата с организираната престъпност е записано, че действията срещу нея са станали по-интензивни през 2010 година, когато полицията е поела по-активна роля и са били осъществени много от дълго отлаганите процедурни и институционални реформи, което е спечелило на България доверие сред правоприлагащите органи на другите страни.
Резултатите обаче са определени като ограничени, тъй като малък брой дела са завършили с присъди, като в същото време по важни дела са били постановени оправдателни решения. Сериозна загриженост предизвикват слабите резултати при разкриването на поръчковите убийства. От наблюдаваните от ЕК 33 случая само 4 са внесени в съда, а само през тази година са били извършени и нови поръчкови убийства, е записано в анализа.
Комисията се позовава на данни на Европол, според които български престъпни групи, занимаващи се най-вече с трафик на хора и измами с банкови карти, действат в 15 страни от Евросъюза. Ролята и влиянието им зад граница са сравними с тези на други престъпни групи, но вътре в България те са уникални. Те упражняват значително влияние върху българската икономика, което ограничава конкуренцията и чуждите инвестиции и осигурява платформа за влияние върху политическите процеси и държавните институции, пише в документа.
Новите, специализирани структури на ниво полиция, съд и прокуратура показват решителност за справяне с организираната престъпност, те обаче още не са доказали своята ефективност при сериозните случаи, а специализираният съд досега е издал решения предимно по маловажни дела.
Слабите резултати по отделни случаи не могат да се припишат само на една институция. Те се проявяват и в полицията, и в прокуратурата, и в съда, някои от тях имат системен характер, пише комисията, и посочва като доказателство за това бягството на две именити осъдени лица.
Като положителен пример се посочва постигнатия ръст на конфискуваното незаконно придобито имущество през 2011 година и по-активният и строг подход от страна на тогавашния директор на натоварената с това комисия. Отбелязано е обаче, че оставката му в началото на 2012 година заради недостатъчна политическа подкрепа хвърля съмнение върху посочените постижения.
В частта "Борба с корупцията" комисията подчертава, че в България няма независима антикорупционна институция с нужната власт и отговорност, и че трябва да обмисли създаването на такава.
Еврокомисията определя като смесени резултатите от работата на различните нови структури срещу корупцията на най-високо ниво. При измамите с еврофондове например след първоначалното увеличение на броя на делата през 2011-а е последвал спад, повечето от случаите са били незначителни, а анализите на комисията показват голям брой необяснимо прекратени дела и оправдателни решения.
Същите тенденции са отчетени и по делата за корупция, а по сигналите за корупция и злоупотреба със служебно положение срещу магистрати системата реагира особено слабо. Корупцията и организираната престъпност често са свързани, задълбочените финансови разследвания са много важни, за да се разкрият връзките между организираната престъпност и политиката, в България на това не е било отделено достатъчно внимание, пише в документа.
За пореден път е отделено внимание и на обществените поръчки – там констатацията е, че усилията не са довели до очакваните резултати. Записано е, че Еврокомисията получава все повече оплаквания, както и че има случаи на явно нарушаване на европейското законодателство в тази област.
Докладът в некончателния си вариант не казва нищо по въпроса за политическата воля. Той отчита, че за последните 5 години е постигнат съществен напредък в основната законодателна рамка и че предизвикателството сега е да се запълнят определени стратегически празноти и да се осигури ефективно приложение на законите. В неокончателния текст се съдържа и констатация, че има липса на посока в политиката, което задържа реформите.
преди 12 години ..." За разлика от тях и България, и Румъния едва НЕОТДАВНА се заеха с комунистическото си минало - и то колебливо"....Добре би било да се сравни и как вървят икономиките на посочените страни през годините на прехода. Да погледнем кога и при кои от правителствата ни имаме сравнително изоставане. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години цитат dnes.bg "Ню Йорк таймс""......Полша също така на ранен етап се зае с комунистическото си минало. Бившата Чехословакия, която имаше малко дисидентско движение, въведе в началото на 90-те една от най-радикалните в региона "лустрации" или закони за прочистване от комунистическите тайни служби. Първият посткомунистически президент на Чехословакия, покойният Вацлав Хавел, не изпитваше съчувствие към колаборационистите. Унгария също въведе лустрационен закон през 1994 г., но се забави с отварянето за обществото на досиетата на тайната полиция въпреки интензивната антикомунистическа реторика на правителството.За разлика от тях и България, и Румъния едва неотдавна се заеха с комунистическото си минало - и то колебливо".... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Цитат от dnes.bg. .." Негативните оценки за България и Румъния в мониторинговите доклади на Европейската комисия са следствие от "недостига от демокрация" в тези страни, твърди германски експерт, цитиран от "Дойче веле"." ...."Експертът по история на Югоизточна Европа казва, че преди Втората световна война двете страни са били лишени от стабилна демократична база, а появилите се след това комунистически режими са задълбочили проблема, създавайки недоверие към публичните институции."Та, както съм писал в много постове, по повод критиките към правителствата ни, то ние просто не сме си ги избирали. Избира ги олигархията. Ето и от вън имат подобни наблюдения. Нека поживее тук този експерт и в следващото си "смятане" ще промени думата "недостиг" с "липса" !:D ...и пазарна икономика ще му е трудно да дефинира у нас! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години доста плюсове, но какво разбираме под общество? Нали болшинството от обществото чака от държавата да го "оправи", а после реве. Хубава страна сме, ама кофти държава, само че в понятието държава влиза и народонаселението. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Редакторите на Investor-a дали биха публикували коментара "Наглостта побеждава" на Deutsche Wellе ( http://money.bg/comment/id_324117877/%D0%9D%D0%B0%D0%B3%D0%BB%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%82%D0%B0_%D0%BF%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%B0 ). Намирам го за много поучителен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Винаги съм смятал че влизането на България в ЕС е най голямата гаранция за нашето развитие и не защото е кой знае какъв келепир а защото само така нашите политици няма да могат правт каквото си искат отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Май валутният борд не ни е достатъчен, плачем и за политически! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ами получава се параграф 22 ... Негативите за неработеща съдебна система се струпват на управляващите. Какво и да направят те обаче по въпроса ще се приеме като недемократично и намеса в Независимостта на съдебната система. То най - лесно е да стоиш отстрани да цъкаш и да викаш "и от вас нищо не става" , а да каже някой как Демократично да задължат някой Независим от никого и нищо да си върши работата без да му създава "неудобство, преса, вмешателство" в работата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Дянков: Никой не е роден митничар, нито чиновник"Открийте трите разлики с Ц.Ц. :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Съдията:- Обвиняеми, имате ли адвокат?- Не.- Защо?- Защото като разбраха, че не аз съм откраднал парите, никой не иска да ме защитава ! ! ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар