Производителите на биодизел в страната нямат притеснения за бизнеса си през тази година въпреки слабата реколта от рапица, която е основна суровина за извличането на екологичното гориво.
Това съобщи за Investor.bg Станко Станков, собственик на две от големите биорафинерии в страната, осигуряващи необходимата биосъставка към конвенционалните горива, които се продават на пазара. Той припомни, че в случай на проблеми при доставките с рапица заводите могат да попълнят необходимите им количества суровина със слънчоглед.
Годишно четирите основни производители на биодизел в страната осигуряват около 150 хиляди тона гориво, което е достатъчно за покриване на нуждите на търговците на горива. Биологично произведените горива съставляват 6% от микса с конвенционално поризведения дизел.
Единственият проблем за преработвателите ще бъдат по-високите изкупни цени на рапицата. Ако през миналата година маслодайната култура се е плащала по 780- 830 лв. за тон без ДДС, сегашните цени се движат между 850 и 900 лв.
Подобно на останалите енергийни култури и при рапицата изкупните цени се определят от европейските борси, където търговията още не е започнала, поясниха експерти.
Заради тежката зима и измръзналите площи тазгодишните добиви на рапица ще достигнат най-много 200-250 хиляди тона при 600 хиляди тона през миналата година, коментира пред Investor.bg Христо Цветанов, председател на Асоциацията на земеделските производители в България.
„Загубата за сектора е сериозна, защото фермерите очакваха приходи от износа. В същото време разходите за производство нарастват с всяка изминала година“, коментира още Цветанов.
За последните 4-5 години се инвестираха значителни средства в мощности за биодизел, но поради малкия пазар и ограниченото търсене от веригите бензиностанции от изградените 12 рафинерии биодизел се произвежда само от четири компании.
Двете рафинерии „Булмаркет“ и „Астра биоплант“ имат договори с „Лукойл“, „Петрол“ и други компании, където доставят годишно по 50 хил. т чисто гориво, обясни собственикът Станков.
Освен на българския пазар двете рафинерии изнасят малки количества дизел и в съседните държави Румъния и Гърция.