Голяма част от българите не познават банковите и небанкови финансови услуги и не са наясно с правата си, когато сключват договори за ползване на такива услуги.
Това показват резултатите от проучване на асоциацията „Активни потребители“, представено днес от председателят на организацията Богомил Николов по време на конференция, организирана от Комисията за финансов надзор (КФН).
Резултатите от проучването сочат, че 76 процента от потребителите не знаят, че преди да подпишат договор за потребителски кредит имат право да получат подробна информация за всички условия по него.
Половината от българските потребители не са наясно какво е годишен процент на разходите (ГПР) по кредита, а 53% на сто не знаят, че могат да се откажат от ползването на потребителски заем до 14 дни след сключването на договора.
Данните на асоциацията показват още, че близо една трета от кредитополучателите, които имат затруднения с изплащането на заемите си, не предприемат никакви действия по предоговарянето им.
Тревожната статистика Богомил Николов обясни с ниската финансова култура на българите, което спъва и потреблението на финансови услуги у нас.
Николов посочи, че според данни на КФН само 0,3% от българите участват на капиталовия пазар.
Слабото познаване на финансовите услуги често води и до погрешен избор на оферта от страна на потребителите, тъй като те не разбират параметрите и не умеят да сравняват конкурентни оферти.
Българските граждани често влизат в капани заради ниската си финансова култура, каза още Богомил Николов. Има много случаи, при които хора се натоварват с дългове при наследство или изплащат чужди кредити заради подписани документи за поръчителство.