Една от най-старите козметични компании в страната „Арома“ инвестира значителни средства в разработката на натурални продукти, чието търсене все повече расте.
В последните години продуктите на компанията намират пазари в над 50 държави. През 2011 г. „Арома“ извоюва лидерското място на българския пазар като брой продадени продукти, според проучване на анализаторската компания GFK.
Неотдавна мениджърите на компанията представиха последните си разработки, които се налагат успешно не само на българския, но и на международните пазари. За стратегията и бъдещите планове на „Арома“ разговаряме с нейния изпълнителен директор Димитър Луканов.
- Наскоро обявихте новите си планове за реконструкция на производството. Какво включват те?
Бюджетът на предстоящата инвестиция е на стойност 10 млн. лева, като очакваме проектът да бъде завършен до края на тази година. Целта е да извършим цялостна реконструкция и модернизация на производствения комплекс, която включва също покупката на нови технологии и дълготрайни материални активи.
- Кои са основните пазари, към които се стреми „Арома“?
Ако акцентираме върху производствената дейност, основно се фокусираме върху Централна и Западна Европа. Потенциалът там е сериозен и за последните 5-6 години постигнахме големи успехи със сключените договори с мултинационални компании за производството на техни брандове в България.
- За кои страни говорите?
Говорим за държави като Великобритания, Франция, целия Скандинавски полуостров, където имаме много сериозни партньори през последните 3 години.
- А какво се случва на пазара в Русия?
За Русия процентът е вече минимален, може би доста под 1-2%. Руският пазар отдавна бе затворен за българските фирми по чисто политически причини. Това се случи още през 2004 г., когато руската страна постави тежки изисквания за вносителите като минимални индикативни цени, които увеличиха цените на българските продукти.
- Затварянето на пътя ви към Русия отрази ли се върху печалбата на компанията?
Не. Руският пазар беше доста целеви пазар. Там продавахме основно по-ниско целевите продукти. Ние го заместихме с европейския, където имахме възможността да продаваме значително по-качествена козметика, която носи по-високи приходи.
- Какъв процент от продукцията ви изнасяте в чужбина?
Износът достига 60-65% от общото производство и този дял остава стабилен през последните 5 години.
- Как се отрази финансовата криза на бизнеса?
Кризата затрудни бизнеса и основен проблем са разплащанията между компаниите. Фирмената задълженост остава изключително висока и това на практика рефлектира върху негативните финансови резултати на компаниите. Последните две години сме се концентрирали сериозно върху събираемостта и в резултат на това мога да заключа, че нямаме сериозни проблеми с несъбрани вземания.