fallback

От 2013 г. БДЖ ще плаща над два пъти по-високи такси за пътническите влакове

Ставките за товарните и пътническите мотриси се изравняват според новата методика, приравнена с евроизискванията

16:25 | 11.05.12 г.

По-високите такси за пътническите влакове вероятно ще се калкулират и в цените на билетите от следващата година  Снимка: БТА

От началото на следващата година компанията „Български държавни железници“ (БДЖ) ще плаща еднакви такси за ползването на пътническите и товарни влакове, с което се премахва досегашната система за субсидиране на пътническия превоз.

Това гласи новата методика за изчисляване на инфраструктурните такси, събирани от Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), обнародвана в днешния брой на „Държавен вестник“.

В момента ставките за товарните превози са два пъти и половина по-високи за товарните влакове, при равни други условия с пътническите. По сегашната тарифа за 1000-тонен пътнически влак БДЖ плаща приблизително 2.30 лв. за километър превоз, докато за същия по тонаж товарен влак сумата е 7.30 лв. на км.

С новата методика изчисленията ще зависят от тежестта на композициите и от изминатото разстояние в километри, поясниха експерти.

Формирането на таксата и определянето на размера на ставките се извършва въз основа на отчетените преки разходи и извършената работа по железопътната инфраструктура за предходната година, поясниха за Investor.bg от НКЖИ.

Новата методика е съобразена с европейските директиви в тази област и изключва така нареченото крос-субсидиране за пътническите превози, прилагано до момента в страната, поясниха експерти.

С увеличаването на таксите от НКЖИ очакват и значителен ръст на приходите, тъй като те са основен източник за покриване на експлоатационните разходи (преките разходи) на предприятието.

За миналата година тези приходи съставляват 76% от общите нетни приходи от продажби и по отчет са в размер на 95,6 млн. лв., при разчетени в бизнес плана на компанията 97,9 млн. лв., което е с над 2, 2 млн. лв. по-малко, коментираха от НКЖИ.

Данните от 2009 г. досега показват сериозно намаление на приходите от тези такси, което е естествен резултат от икономическата криза и намалението на товарните превози. Ако през 2009 г. те са достигали близо 102 млн. лв., то през 2011 г. са 95,6 млн. лв.

В сравнение с 2002 г. спадът е още по-голям. Тогава приходите на НКЖИ от експлоатацията са възлизали на 138 млн. лв.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:24 | 10.09.22 г.
fallback