Тази година зимният сезон е най-добрият за последните две десетилетия и ще приключи с 5% ръст на печалбите. Това отчете туристическият бранш дни преди края на ски сезона.
По данни на бранша приходите на зимните курорти досега се изчисляват на около 230 милиона лева, а прогнозата е те да стигнат близо 300 милиона лева до края на сезона.
По данни на Института за анализи и оценки в туризма обаче през изтичащия зимен сезон чуждите туристи са намалели с около 50 хиляди до 450 хиляди. Най-сериозен спад има при англичаните и руснаците. Подобна тенденция отчете и националната статистика, според която има намаление на посещенията на чужденци в България. През януари 2012 г. в сравнение с декември 2011 година те са с 14% по-малко.
Туроператори и хотелиери обаче твърдят, че пистите още работят и очакват Великденските празници да се изкарат на ски.
Това е незапомнено, коментира за Investor.bg председателят на Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите Благой Рагин. Той разкри, че за първи път тази година зимният и летният туристически сезон ще бъдат слети. Най-вероятно зимният ще бъде закрит на 1 май, като успоредно с това се открие новият летен сезон.
За Великден хотелите са резервирани, потвърди председателят на асоциацията. Според него основната причина за това е очакването, че в края на сезона може да се разчита на спокойствие в курортите и приемливи цени.
По-големи са очакванията от наближаващия летен туристически сезон. Според собственици на хотели на морето месеците юни, юли и август вече масово са резервирани, а очакванията са за ръст на туристите с поне 6-7% и приходи от около 3 милиарда лева годишен оборот.
Записванията от руския пазар са много добри, отпушва се и турският пазар, твърди председателят на сдружението на хотелиерите. Тенденцията според него се дължи на визовите облекчения за руски и турски туристи, които ще могат да пристигат у нас с шенгенски визи.
Investor.bg научи, че българските туроператори усилено работят за възвръщане на загубени туристически пазари, като Чехия, Полша и Словакия. Мнението на бизнеса е, че тези държави са „приземени“ от кризата и след като са опознали френската Ривиера в последните години, има големи шансове да се възползват от почивка на забравеното и достъпно Българско черноморие.
Туристическият бранш все повече гледа и към пазарите на Далечния Изток, които имат огромен потенциал за нас. По думите на Рагин източният пазар предстои да бъде атакуван защото е непознат и неразработван, а той разполага с 4 милиона изходящи туристи, които биха могли да се насочат към България.