Диверсификацията на газовите доставки чрез внос с танкери на компресиран газ от Азербайджан е възможно да се реализира, но този метод ще струва далеч по-скъпо от вноса по тръбопроводите от Русия.
Това съобщи пред bTV бившият министър на енергетиката Трайчо Трайков по повод предложението на българската страна за диверсификация на газовите доставки чрез внос на гориво от каспийския регион, което ще се обсъжда на правителствено ниво с Азербайджан в края на април.
Трайков припомни, че по този проект се работи от 2009 г., като идеята е компресираното синьо гориво да се транспортира с танкери по Черно море през грузински пристанища.
Бившият енергиен министър допълни, че Румъния също води преговори за алтерантивен внос, но техният проект е за доставки на втечнен газ, докато българският е за компресиран. Технологията с втечняването е по-подходяща за пренос на големи количества синьо гориво, но монтирането на необходимите съоръжения за втечняване и регазификация ще оскъпят проекта. Компресирането на газ е по-подходящо при по-малки доставки и е по-евтин вариант, обясни още бившият министър.
До момента преговорите и по двата проекта вървят бавно, тъй като Азербайджан предпочита сухоземния маршрут за доставка през Турция, за чието осъществяване вече има договореност, каза още Трайчо Трайков.
Въпреки че бившият министър одобрява алтернативата с транспортиране на компесиран газ, според него този метод ще струва по-скъпо, отколкото през тръбопроводите от Русия.
Попитан дали е ефективно да се изгражда газова централа на мястото на АЕЦ "Белене", Трайков отново посочи, че при сегашните цени на горивото това е „неприемливо“. Би било изгодно, само ако собственикът на централата си осигури евтин природен газ, посочи Трайков. Той добави, че основното предимство на газовите централи е че са екологични и че могат лесно могат да бъдат включвани и изключвани към електроенергийната система.