След продължително обсъждане на проекта за изграждане на тунел под връх Шипка, предложен от агенция „Пътна инфраструктутра“, висшият екологичен съвет към Министерството на околната среда и водите даде „зелена улица“ на инвестиционното предложение, което се очаква да бъде финансирано по оперативна програма „Транспорт“.
Това съобщи за Investor.bg Дончо Иванов от Коалиция за устойчиво развитие, една от природозащитните организации, участващи в екологичния съвет към екоминистерството.
Проектът е от огромно значение за град Габрово, чиято общественост нееднократно протестираше през последните години поради лошото състояние на сегашния пътен участък и проблемите, свързани с натоварения трафик през планината. Въпреки че идеята за прокарването на подземен път беше лансирана преди повече от 25 години, досега нито едно правителство не успя да намери средства за неговата реализация.
Ивестиционното предложение предвижда да се направи югозападен обход на Габрово със съществуващия път от Габрово към град Шипка, като условно трасето е разделено на пет етапа. При общественото обсъждане на проекта през февруари тази година бяха приети редица предложения на еколозите, свързани със запазването на природата по време на строителството.
Тъй като пътното съоръжение е в близост до защитени зони в Габровския Балкан, където са разположени местообитанията на ценни животински и растителни видове, еколозите направиха допълнителни предложения по екологичната оценка, свързани със защитата на някои застрашени видове птици, които не са били включени в първоначалния доклад, поясни още Дончо Иванов.
Природозащитниците са предложили в рамките на един месец да се извърши допълнителната оценка на пропуснатите местообитания, така че това да не забави изпълнението на проекта.
След одобрението на оценката за въздействие върху околната среда от висшия екологичен съвет тече законовоустановеният едномесечен срок, в който министърът на околната среда и водите Нона Караджова също се запознава с отразените позиции на заинтересованите страни, припомниха от екоминистерството.
Това означава, че е възможно корекциите да бъдат направени преди министърът да сложи подписа си върху одобрената екооценка.