По повод разпространената информация за финансовата инспекция в Комисията за финансов надзор (КФН), пресцентърът на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) заявява, че проверка на бюджета на КФН не накърнява независимостта й.
В официалното становище на АДФИ се упоменава цялата хронология на събитията. Става ясно, че на 19 март 2012 г. със заповед на директора на АДФИ е възложена финансова инспекция на КФН въз основа на постъпили сигнали, съдържащи данни за нарушения в областта на бюджетната, финансово-стопанската и отчетна дейност на Комисията. От агенцията заявиха по-рано за медиите, че проверката е по искане на финансовото министерство, до което са постъпили сигнали за дейността на комисията. На 20 март 2012 г. заповедта е връчена на главния секретар на Комисията, след което на финансовия инспектор е отказан достъп за извършване на финансова инспекция. От страна на КФН беше изразено становище, че не е налице правно основание за извършване на финансова инспекция от органите на АДФИ.
Комисията за финансов надзор е обект на финансова инспекция от органите на АДФИ като държавен орган, прилагащ бюджет, по смисъла на Закона за устройство на държавния бюджет. В този смисъл издадената заповед за възлагане на финансова инспекция е законосъобразна относно обекта на контрол, заявяват от проверяващия орган*.
Вчера КФН разпространи официалното си становище, в което председателят Стоян Мавродиев заяви: "Считам цитираната по-горе заповед за незаконосъобразна, поради противоречието й с редица норми както от националното ни законодателство, така и от нормите на правото на Европейския съюз. Заповедта представлява нарушение на заложения в Конституцията на Република България принцип за разделение на властите. Заповедта погазва грубо както независимостта на КФН, заложена изрично в Закона за комисията за финансов надзор, така и независимия регулаторен статут на КФН съгласно нормативните актове на правото на Европейския съюз. Една от целите на цитираната заповед е изземване на функции от компетентните органи, контролиращи дейността на КФН, а именно Народното събрание и Сметната палата. Не на последно място, обхватът на целената инспекция е бил вече предмет на няколко независими проверки и одити, извършени от страна на Сметната палата в последните месеци.
Проверката в КФН съвпада с изявлението на лидера на БСП Сергей Станишев, че през последните два месеца на членове на комисията били раздадени 68 000 лева бонуси.
Според Станишев в КФН значително е увеличен щатът, въпреки заповедта на министър Симеон Дянков за съкращения в администрацията.
Председателят на комисията Стоян Мавродиев е назначил седем съветници с месечни възнаграждения от 2 – 3 хиляди лв. и на всяко тримесечие получавали от 5 до 10 хиляди лева допълнително материално стимулиране, твърди Станишев. След появилите се скандали с получени бонуси в края на февруари премиерът Бойко Борисов заповяда те да бъдат върнати.
* АДФИ припомня, че КФН е специализиран държавен орган, юридическо лице на бюджетна издръжка със самостоятелен бюджет - част от Републиканския бюджет, който се съставя, изпълнява и отчита по реда на Закона за устройството на Държавния бюджет. Тези основни параметри на статута на КФН я определят като бюджетна организация по смисъла на Закона за държавната финансова инспекция. В обхвата на държавната финансова инспекция са включени всички бюджетни организации, независимо от това дали са органи на изпълнителната, законодателната или съдебната власт. Това включва и бюджетните организации, които са специализирани държавни органи, независими от изпълнителната власт при осъществяване на специфичната им дейност. В изпълнение на своите законови правомощия органите на АДФИ са извършвали финансови инспекции в различни органи на държавната власт, независимо от това дали те принадлежат към изпълнителната, законодателната или съдебната.
Финансова инспекция по никакъв начин не накърнява независимостта на КФН от страна на изпълнителната власт, чийто орган е АДФИ. Опасенията, свързани с това, са изцяло неоснователни. Възложената финансовата инспекция е за проверка за законосъобразност на проведени процедури за възлагане на обществени поръчки, както и на разходването на бюджетни средства за допълнително материално стимулиране, награди и възнаграждения. Поставените задачи са в пълно съответствие с основната задача на АДФИ - извършване на последващи финансови инспекции за спазването на нормативните актове, уреждащи бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, както и дейността по възлагане и изпълнение на обществени поръчки на лицата, изрично посочени в чл.4 от ЗДФИ. Проверките не засягат специфичната дейност на проверяваните организации и лица, в частност на Комисията, за която същата се отчита само пред Народното събрание.
Правомощията на органите на АДФИ да извършват последващи финансови инспекции не противоречат на разпоредбите на Закона за Комисията за финансов надзор, предвиждащи отчетът за изпълнението на бюджета и годишният финансов отчет на Комисията да бъдат проверявани от Сметната палата, посочват от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ).