IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кризата удря все повече отрасли от хранителната индустрия

След като хлебопроизводителите обявиха до 10% поскъпване на продукцията, и месният бранш е пред труден избор за цените

09:17 | 13.03.12 г. 40
<p>
	Последното поскъпване на хляба беше през есента на 2010 г. заради високите цени на пшеницата. <em>Снимка: БТА</em></p>

Последното поскъпване на хляба беше през есента на 2010 г. заради високите цени на пшеницата. Снимка: БТА

Хлебопроизводителите неслучайно дълго време удържаха последното поскъпване на продукцията си, като предпочитаха да намаляват останалите си разходи. След последното поскъпването на горивата от началото на тази година обаче браншът обяви, че вече не разполага с резерви за туширане на нарасналите разходи и покачи цените с 10%.

„За разлика от останалите сектори от хранително-вкусовата промишленост, където суровините имат основен дял при формирането на себестойността, цената на крайния продукт в хлебопроизводството зависи до голяма степен от енергийните разходи“, коментира за Investor.bg Мариана Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България.

Кукушева припомни, че производителите продължават да работят с минимална печалба, за да не товарят прекомерно крайната цена на хляба. "Колегите се придържат към сравнителна поносимост на цената за потребителите. Призоваваме и търговците от своя страна да свият своите надценки, за да се доближим до европейските нива на надценка“, обясни още Кукушева.

Тя припомни, че за разлика от останалите европейски държави, където таванът на търговската надценка при хляба е 10%, в България тя се движи между 20 и 25%.

Преработвателите отдавна настояват за нови правила при уреждането на взаимоотношенията между производители и търговци, които в момента са в ущърб за производителите. 

Правителството обеща да прокара промени в Закона за защита на конкуренцията, с които да се регламентират по-справедливи отношения между производителите и търговците, но те все още се бавят, което на фона на задълбочаващата се криза не е добър сигнал за бизнеса, коментира още Мариана Кукушева.

Мнението й беше подкрепено и от представители на почти всички браншове от преработвателната промишленост, които отдавна протестират срещу едностранно поставяните високи изисквания от страна на големите вериги и останалите търговци към производителите.

Бизнесът повдига въпроса неслучайно в момент, когато заради кризата предприемачите почти са изчерпали възможностите си за противодействие и за да предотвратят бъдещи фалити в преработвателния бранш.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

4
rate up comment 3 rate down comment 4
msimov
преди 12 години
Дам абсолютно съм прав, че от както е Борисов е само тотална криза в България.Лесно може да се направи една справка с колко са се качили консумативите при предишното упрвалнение. Истината е, че устатия Борисов е 10 пъти по-зле ако не и 100 пъти по-зле и от тройната.ЕХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХх НАХАЛНИЦИ и усти имате да се обаждате.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 0
abdul
преди 12 години
Ах как мирише, на ... инфлация
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 4
msimov
преди 12 години
Така е кризата е виновна, че бензина се дигна с 40% баш от както Бориската е на власт.По скъпи горива по-скъп хляб, това казаха от камарата на хлебопроизводителите.Да са ни честити и Бориската и Златев а иначе те предишните са винаги виновните. :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 0
katja
преди 12 години
Да, последиците от кризата са виновни. Защото те застигат хранителния бранш със закъснение и се налагат по няколко причини, основната от които е, че никога българския пазар никога досега не е бил свидетел на такъв спад в потреблението, продължаващ повече от половин година, и второ - защото досега компаниите са прилагали други мерки срещу кризата, свързани с ограничаване на разходите и съкращения в персонала, например....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още