От Диян Пенев, Automedia.bg
След 16-годишно прекъсване от днес в България отново се произвеждат автомобили, след като новопостроеният завод в ловешкото село Баховица заработи.
Колите са китайски - производство на автомобилния гигант Great Wall Motor (GWM)*, който е партньор на българската компания „Литекс моторс“.
Серийното производство на автомобилите стартира на пълни обороти веднага след откриването. Първоначално в Баховица ще се сглобяват три модела на Great Wall Motor, които ще се продават както у нас, така и в чужбина. Моделите са сертифицирани във Великобритания, покриват нормата Евро 5 и европейските стандарти за безопасност.
Още през следващата година, заедно с компактния Voleex С10, кросовъра Hover H5 и пикапа Steed, на поточните линии в Баховица ще бъдат качени моделите Voleex С30, Voleex C20R и Hover H6.
Планът предвижда произведените в България коли първоначално да задоволяват търсенето у нас и околните страни, а след това и в останалите част на Европа.
В завода към момента са заети над 120 души, като средната възраст на операторите е 19 години, а на инженерите е 25 години.
Плановете предвиждат през 2012 година в завода да бъдат произведени около 2000 коли. До 2014 година, когато в Баховица ще работят около 2000 души, капацитетът на завода трябва да достигне производството на 50 000 автомобила, които ще се продават в цяла Европа. Ще се произвеждат и автомобили Great Wall с десен волан, които ще се изнасят за пазара във Великобритания.
До момента в предприятието са инвестирани 55 млн. лева, като в тази сума не се включва стойността на земята, върху която е изградена фабриката. Според главния изпълнителен директор на "Литекс моторс" Илия Терзиев общата инвестиция трябва да достигне 150-160 млн. лева до приключването на проекта през 2017 г.
Завършен е първият етап на завода – цехът, в който се сглобяват колите. През 2014 година трябва да бъде завършен и етап две, който включва заваръчен и бояджийски цех.
Марката вече има 17 дилърски центъра в България, а досега са продадени над 300 коли (доставени от Китай). Дилърства има още в Албания, Черна гора и Македония, а в момента се изгражда и шоурум в Сърбия. Обмисля се и възможността за дилърство в Румъния, въпреки че там се произвеждат автомобилите на най-големия конкурент на китайската марка – Dacia.
По повод бъдещото конкуриране между двете марки, маркитинг директорът на „Литекс Моторс“ Иво Деков заяви: „Убеден съм, че българчетата в нашия завод могат да правят по-качествени автомобили от румънските или сръбските си връстници".
Той допълни, че България е избрана, тъй като се намира на стратегическо място, има сравнително евтина работна ръка и е част от ЕС.
Стана ясно още, че предстои да бъдат проведени разговори с български поддоставчици и производители на части и компоненти, които да станат част от проекта. Очаква се край завода да се изгради цял индустриален парк, като част от влаганите части (седалки, ауспуси, джанти) се произвеждат в България.
На откриването на завода присъстваха Ван Фън Йн, президент и изпълнителен директор на GWM, Гуо Йеджоу, посланик на Китай в България, министърът на икономиката Трайчо Трайков и премиерът Бойко Борисов, който преряза лентата на първият произведен у нас автомобил Great Wall.
„Поне милиард евро китайски инвестиции ще влязат в България, а този завод е първата стъпка. Най-хубавото е, че от всеки изнесен навън автомобил държавата ще печели", заяви Борисов.
* GWM е единственият китайски автомобилен производител с типово одобрение на продуктите си за продажба на територията на Европейската общност. Компанията е най-големият частен производител и износител на автомобили от Китай. Great Wall оперира на най-големия автомобилен пазар в света, като реализира автомобилите си в над 120 страни по целия свят – Европа, Близкия Изток, Африка, Централна и Южна Америка, Азия, Австралия и др.
Още новини за автомобили четете в Automedia.bg
преди 12 години Някои си мислят, че новата кола е най-добрата марка. Мой колега си купи ЗАЗ и на 20 км от Мототехника съединителят се пръсна и моторът с предавателната кутия паднаха на земята. Аз си купих нова Шкода, протече масло от двигателя, 4 пъти го сваляха, накрая смениха цилиндров блок, колянов вал....Имаме във семейстото един Опел Астра с онези мотори на Исузу. Вече е на 300 000 км и на 18 години. При минус 28 пали от раз. Външно е в идеално състояние( след смяна на прагове и вежди). Няма да си сменя мерцедеса в никакъв случай с китайче. Май някой не знаят, че в България преди време опитаха да пробият с едни китайски камиончета. Някой да ги вижда някъде? Така че, по-малко телешки възторг, а чакайте първите ентусиасти да ги купят, да мине време в експлоатация - пък тогава ще говорим. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хубаво е, че са разкрити работни места, дано тръгне добре. Продажбите на колите ще зависят в малка степен от сглобката. Ще видим какво са направили китайците, какви технологии са изпозвали за направата на тези автомобили. Няма да им е лесно да се справят с утвърдените марки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Аристотелеее..., Аристотелееее, Аристотелееее.......Аристотеле ...По-добре ЗАЗКА!?!:)Май отдавна не си карал нещо такова, ако въобще си карал соц.кола? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Дано тази инвестиция даде началото на нещо, което трябваше да се случи много отдавна - строеж на фабрики, инвестиции в производство, а не в молове!Това е начинът за повишаване производителността на труда и по-висока добавена стойност в икономиката. Успех на завода и дано съживи и други по-малки ниши в икономиката покрай него :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Съгласен съм и се надявам наистина да изпълнят обещанието за 2000 работни места ОБАЧЕ да са БЪЛГАРИ, а не китайци внос. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хаирлия да е :) Дано китайците докарат още пари и работа :) И хай-тек в бъдеще! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Приветствам това което се направи. Да трябва да се пускат фабрики и заводи и с поддоставчиците ще се отвори още работни места. Това ще раздвижи икономиката на България и най-вече ние сме ПОЧТИ единствената страна в която няма производство на автомобили. ДА някой ще каже КИТАЙСКИ, НО не трябва да виним за качеството др. и да ги сравняваме с евтините китайски стоки (имиджа), А самите себе си. ЗАТОВА качеството трябва да бъде сравнивмо с 5 както е на ХЮНДАЙ. да първоначално може и 2 както е на VW но да се гонят 5 г. Защото, от нашите работници зави си качеството. Някой ще каже АМА тези много харчат ДА вярно малко повече от VW, ФОРД, НО са български и има опции за ГАЗ пропан бутан и впослетствие на МЕТАН. И др. потдръжката ще бъде малко по-евтина и да напомня на някои По-добре нова ЗАЗКА, отколкото 15 форд, VW, АУДИ, СЕАД, ШКОДА, защото целия автомобилен парк е от 15 г. и нагоре ТРОШКИ. така, че УСПЕХ ЛИТЕКС отговор Сигнализирай за неуместен коментар