От Диян Пенев, Automedia.bg
След 16-годишно прекъсване от днес в България отново се произвеждат автомобили, след като новопостроеният завод в ловешкото село Баховица заработи.
Колите са китайски - производство на автомобилния гигант Great Wall Motor (GWM)*, който е партньор на българската компания „Литекс моторс“.
Серийното производство на автомобилите стартира на пълни обороти веднага след откриването. Първоначално в Баховица ще се сглобяват три модела на Great Wall Motor, които ще се продават както у нас, така и в чужбина. Моделите са сертифицирани във Великобритания, покриват нормата Евро 5 и европейските стандарти за безопасност.
Още през следващата година, заедно с компактния Voleex С10, кросовъра Hover H5 и пикапа Steed, на поточните линии в Баховица ще бъдат качени моделите Voleex С30, Voleex C20R и Hover H6.
Планът предвижда произведените в България коли първоначално да задоволяват търсенето у нас и околните страни, а след това и в останалите част на Европа.
В завода към момента са заети над 120 души, като средната възраст на операторите е 19 години, а на инженерите е 25 години.
Плановете предвиждат през 2012 година в завода да бъдат произведени около 2000 коли. До 2014 година, когато в Баховица ще работят около 2000 души, капацитетът на завода трябва да достигне производството на 50 000 автомобила, които ще се продават в цяла Европа. Ще се произвеждат и автомобили Great Wall с десен волан, които ще се изнасят за пазара във Великобритания.
До момента в предприятието са инвестирани 55 млн. лева, като в тази сума не се включва стойността на земята, върху която е изградена фабриката. Според главния изпълнителен директор на "Литекс моторс" Илия Терзиев общата инвестиция трябва да достигне 150-160 млн. лева до приключването на проекта през 2017 г.
Завършен е първият етап на завода – цехът, в който се сглобяват колите. През 2014 година трябва да бъде завършен и етап две, който включва заваръчен и бояджийски цех.
Марката вече има 17 дилърски центъра в България, а досега са продадени над 300 коли (доставени от Китай). Дилърства има още в Албания, Черна гора и Македония, а в момента се изгражда и шоурум в Сърбия. Обмисля се и възможността за дилърство в Румъния, въпреки че там се произвеждат автомобилите на най-големия конкурент на китайската марка – Dacia.
По повод бъдещото конкуриране между двете марки, маркитинг директорът на „Литекс Моторс“ Иво Деков заяви: „Убеден съм, че българчетата в нашия завод могат да правят по-качествени автомобили от румънските или сръбските си връстници".
Той допълни, че България е избрана, тъй като се намира на стратегическо място, има сравнително евтина работна ръка и е част от ЕС.
Стана ясно още, че предстои да бъдат проведени разговори с български поддоставчици и производители на части и компоненти, които да станат част от проекта. Очаква се край завода да се изгради цял индустриален парк, като част от влаганите части (седалки, ауспуси, джанти) се произвеждат в България.
На откриването на завода присъстваха Ван Фън Йн, президент и изпълнителен директор на GWM, Гуо Йеджоу, посланик на Китай в България, министърът на икономиката Трайчо Трайков и премиерът Бойко Борисов, който преряза лентата на първият произведен у нас автомобил Great Wall.
„Поне милиард евро китайски инвестиции ще влязат в България, а този завод е първата стъпка. Най-хубавото е, че от всеки изнесен навън автомобил държавата ще печели", заяви Борисов.
* GWM е единственият китайски автомобилен производител с типово одобрение на продуктите си за продажба на територията на Европейската общност. Компанията е най-големият частен производител и износител на автомобили от Китай. Great Wall оперира на най-големия автомобилен пазар в света, като реализира автомобилите си в над 120 страни по целия свят – Европа, Близкия Изток, Африка, Централна и Южна Америка, Азия, Австралия и др.
Още новини за автомобили четете в Automedia.bg
преди 12 години В интерес на истината и аз бях скептичен, когато разбрах, но сега като гледам и на мен ми се струва уникална възможност за България тази инвестиция. Колите са по-добри от други марки от същия клас, така че спорно да е на завода. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Много скептично подходих през 2010 година като разбрах, че ще правим китайски автомобили, но след като видях какво представляват на живо и се убедих, че сме направили много добра инвестиция. Дачия Логан просто е семпла и на външен вид, и като качество на изработка в интериора спрямо нашите коли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ще се произвеждат и още как! Точно това чакахме да се случи от страшно много време. Сега много фирми ще си вземат за служебни коли именно българските автомобили, защото в крайна сметка условията ще са наистина атрактивни, а гаранцията ще покрива доста неща. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хайде да ни е честит новия завод. Изключителна рядкост са такива големи инвестиции у нас и смятам, че няма да разочароваме китайците, които са решили да си вложат парите тук. Всички ще печелят, включително и собствениците на тези автомобили, защото ще карат добри коли на най-ниската цена в Европа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години 5-6 к застраховка? Вие чувате ли се какво говорите изобщо? Направо много се изложихте според мен. Туарега не е лоша машина, но е със страшно скъпа подръжка и според мен ще се нарива една камара пари всяка година в него. Друго си е да имаш 5 години заводска гаранция, която да покрива всичко. Автомобилите са добри и си струват парите, защото нямат аналог на пазара. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Сега се открива заводът, но истинска новина ще има, когато и ако конкуренцията на ловешките коли се отрази на автопазара в България - нов и втора употреба. Иначе може да се окаже поредното чудо за два дни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Освен, че ще започнем да произвеждаме и у нас коли, се откриват и много работни места и то в район на България, където положението е най-лошо. Дано всичко потръгне по мед и масло :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години по добре меро или нещо доказало се от колкото нова барака с макс завишена стоиност.никой не може да ме накара или убеди да не си купя например туарег за 20к лева на 6 години ами нещо 4исто ново от този клас.на туарега каквото и да му излезне в последствие за 5-6к лева съм го оправил а на новата барака толкова ще ми е застраховката говоря за този клас коли отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Всъщност сегашните собственици на такива коли в България, в фен форума и споделят много позитивни мнения относно автомобилите, така че да се надяваме че макар и китайски, автомобилите няма да отстъпват по качество поне на тези с по нисък клас европейски. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години аристотеле кое е по-добре зависи от бюджета с който разполага човека, а сеат се пише с Т отговор Сигнализирай за неуместен коментар