fallback

Българската авиация отчита трудна година

Председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов посочи проблемите на сектора у нас

12:50 | 20.12.11 г.
Автор - снимка
Създател

Изминаващата 2011 година беше трудна за авиацията като цяло, но не изглеждаше толкова драматична за нас. Това каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов в коментар за БТА. По думите му туризмът е реализирал по-високи от очакваните резултати и авиацията като негова функция в някаква степен е спечелила.

"Един от проблемите на авиокомпаниите са „вменени задължения, за които те нямат правомощия“, категоричен е Станулов. Той пояснява, че казусът се състои в това, че на авиокомпаниите се налага да връщат пътници, които пътуват от страни на Шенген, но са граждани на страни извън зоната – като турци, сърби, руснаци, много граждани от арабските и азиатски държави и др., идващи например от Германия или Франция в страната ни.

„Парадоксът е, че те са преминали паспортен и граничен контрол на летища като Хамбург, но идвайки у нас за неколкодневна почивка, трябва да бъдат връщани, а превозилата ги авиокомпания - глобявана от 5 до 7 хил. лв.“, смята Станулов. Според него причината за това е, че без да сме страна на Шенген сме въвели и спазваме неговите разпоредби. Въпросът многократно е поставян пред Министерството на външните работи, но засега оттам има „твърд отказ за премахване на тази несвойствена за авиокомпаниите митническо-контролна функция“.

Друг проблем е, че държавата у нас напълно се е оттеглила от обучението на пилоти, което е „скъпо действие и струва по около 45 хил. евро за всеки професионален пилот, заяви председателят на асоциацията.

Големият проблем за „малката“ авиация (любители, спортна авиация, учебни центрове) датира още от 1990 г. и е свързан и с летищата. Според Станулов, съществуващите площадки за кацане на селскостопански самолети не се поддържат добре. А за да възстановиш подобна площадка и да създадеш едно спортно - учебно летище трябват огромни усилия.

Флотът на „малката“ авиация  у нас е от около 120 самолета. В Чехия, например, техният брой е над 1500, а в Германия - над 2500. При нас за съжаление държавата с промени в закона въведе за тях строги правила, присъщи за големите самолети, посочват шефа на Асоциацията на българските авиокомпании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:17 | 30.08.22 г.
fallback