Над 20 хил. нарушения е установила Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) при проверки през първите девет месеца на годината на лични лекари, стоматолози, диагностично-консултативни и медицински центрове, както и медико-диагностични лаборатории, съобщиха от ведомството.
Най-често личните лекари са нарушавали правилата при диспансерното наблюдение на пациентите. В някои от случаите не са назначавани консултации с друг специалист.
Установени са и пропуски по отношение на профилактичните прегледи. На пациенти не е предоставян пълният пакет при провеждане на прегледа, уточняват от здравната каса.
В някои от случаите контрольорите на здравната каса са установили неправомерно заплащане или доплащане от пациенти на дейности, заплатени по договор с касата, както и неспазване на графика за обслужване на пациентите.
При стоматолозите най-честите нарушения са по отношение на изискванията за извършване на обстоен профилактичен преглед и неоказване на договорената по вид и обем дентална помощ.
През отчетния период в НЗОК са получени 90 жалби от пациенти, договорни партньори или институции. Основно жалбите са по повод качество на оказаната медицинска помощ, неспазване на условията и реда за диспансерно наблюдение, отказ за издаване на служебна бележка за извършени имунизации на децата, възникнали морално-етични проблеми между лекар и пациент, неоснователно заплащане на потребителска такса и неспазване на графика за работа.