Около половината българи са купували дрехи втора употреба, но останалата част са все още резервирани към тях, каза Севдалин Спасов, изпълнителен директор и собственик на българската верига магазини за втора употреба Mania, по време на конференцията New Business Ideas, която се проведе в София.
Той цитира различни проучвания, според което между 40 и 48% от българите пазаруват или са пазарували в такива магазини. По-голямата част от анкетираните смятат, че в тях могат да се намерят стоки с по-голямо качество.
За Investor.bg Спасов каза, че понякога дадени стоки в магазините за дрехи втора употреба са по-скъпи от нови стоки, тъй като първите са маркови продукти, предлагани на по-ниски цени.
Веригата е отворила първия си магазин във Варна през 1996 г. През следващия месец ще отвори врати 36-ият й магазин.
Дрехите се внасят от Западна Европа, тук се сортират и се разпределят в различните магазини. Част от тях, които са с по-ниско качество, след това биват изнасяни за трети страни, обясни Спасов.
През 2011 г. внесените дрехи от компанията ще надхвърлят 5 хил. т., в сравнение с 1 950 т. през 2007 г.
Поради динамичния ръст компанията решава, че не може да се справи с темповете на експанзията и през 2008 г. започва да отдава магазините си на франчайз. Днес 64% от магазините й оперират на този принцип, като сред тях са и четири магазина в Румъния.
На въпрос на Investor.bg от компанията отговориха, че през 2012 г. планират да отворят 9 нови магазина, всичките на франчайз. Търсят се и бизнес партньори за някои от съседните страни, като Гърция и Македония. От Гърция специално има голям интерес, тъй като обстановката в момента е подходяща, обясниха от компанията.
Преди кризата Гърция бешеа хайлайфа на Балканите, но сега и тези магазини набират скорост там, казва Спасов.
Според него покупката на дрехи втора употреба има редица предимства, сред които са и екологични фактори. Той цитира данни, според които с покупката на всеки 1 кг. дрехи се спестяват 5,9 кг. въглероден двуокис и 5 448 л. вода.
Наред с това се пестят и голямо количество пестициди, както и детски труд, тъй като често дрехите се шият в страни от третия свят, където компании използват детски труд, за да пестят разходи.