Спедиторските фирми, които са клиенти на „БДЖ – Товарни превози“, са съгласни с необходимостта от реформи в железниците. Това стана ясно от проведено днес обсъждане на провежданите реформи в железниците – и по-специално при товарните превози, с участието на представители на бизнеса и ръководството на „Холдинг БДЖ“ - председателя на Съвета на директорите Владимир Владимиров и изпълнителния директор Йордан Недев.
Председателят на „Българската асоциация по транспорт и спедиция“ Георги Минчев подкрепи от името на спедиторските фирми започналите реформи в БДЖ, включително съкращенията на работници, които само при „Товарни превози“ ще са около 1000 души до края на годината.
Същевременно той изрази „безпокойство“ от техническото състояние на товарните превози в бъдеще, в случай че не се влагат средства за модернизация. Георги Минчев посочи, че според него товарните превози на БДЖ все още имат голям потенциал, независимо, че към момента те заемат 83% от пазара на товари по железен път. Въпросният потенциал е в преминавенето на част от товарите към жп превози, а не превозването им с товарни камиони, както е сега.
По думите на председателя на спедиторската асоциация започналите реформи в БДЖ би трябвало да са придружени от инвестиции от страна на държавата, включително и за ремонти на жп линиите, както се случва в Европа.
Бившият директор на БДЖ в периода 1991 - 1994 г. Атанас Тонев категорично подкрепи предстоящите съкращения до края на годината на общо 2000 човека от „БДЖ – Пътнически превози“ и „БДЖ – Товарни превози“, тъй като „хората трябва да са толкова, за колкото има работа“. Той даде пример, че за периода, когато е бил шеф на БДЖ, работещите там са намалели от около 70 000 на около 54 500 души. В онзи период обаче товарите и пътниците са били в пъти повече отсега, добави Тонев.
Същевременно той също подчерта, че състоянието на БДЖ е „грижа на държавата“ и тя трябва да инвестира за подобряване на състоянието им, обаче „в бедна държава няма как да има богата железница“. Бившият шеф, сега собственик на спедиторска фирма, изрази съмнение, че „БДЖ – Товарни превози“ ще бъдат приватизирани.
Владимир Владимиров изрази решимостта на ръководството на железниците да продължат набелязаните реформи. Той посочи, че по-големи инвестиции в подвижен състав – локомотиви и пътнически вагони, се очаква да има през следващия програмен период (2014-2020 г.) по оперативна програма „Транспорт“. Очакванията са тогава БДЖ да получи около 300 млн. евро въз основа на подготвени проекти за необходимостта от подвижен състав. Изготвянето на въпросните проекти ще започне още през следващата година, за да са готови до 2014 г.
От ръководството на БДЖ посочиха още, че са необходими инвестиции и в жп инфраструктурата, за да могат новозакупените влакове в бъдеще да развиват по-високи скорости. Очакванията са по-голямата част от тези пари да дойдат от европейските фондове.
Владимиров посочи още, че независимо от извършваните съкращения, „БДЖ – Товарни превози“ планира през 2012 г. да увеличи обема на превозваните товари поне с 10%. За тази година по предварителни данни превозените товари ще бъдат 12-13 млн. тона. Увеличението на превозваните товари ще се осъществи и поради по-големия брой товарни вагони. Сега се използват 2500 броя, а още толкова трябва да бъдат ремонтирани, за да са в движение. Вече е планиран ремонта на 1720 броя. Целта ще е поне 2500 от останалите 5000 броя неизползвани товарни вагони да бъдат продадени през следващите месеци.
Във връзка с въпроси от страна на бизнеса изпълнителният директор Йордан Недев коментира, че след провеждане на реформите „качеството на жп услугата не само няма се влоши, но и ще се подобри“.