fallback

Европейската комисия разследва преструктурирането на БДЖ

Комисията има съмнения дали предложеният план за реформи е подходящ за жизнеспособността на дружеството в дългосрочен план

15:56 | 09.11.11 г.

Европейската комисия (ЕК) е започнала задълбочено разследване на плана за преструктуриране на българските държавни железници (БДЖ) заради съмнения относно реформите в дружеството.

„Комисията има съмнения дали този план е подходящ, за да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството", се посочва в съобщение на ЕК.

Засега комисията събира информация по въпроса и ще се запознае с мненията на засегнатите страни относно мерките за оздравяване на БДЖ. Това не предрешава неговия (на разследването – бел. ред.) краен резултат, посочват от ЕК.

От там припомнят, че още през май 2011 г. България е уведомила Еврокомисията за увеличението на капитала на БДЖ в размер на 550 млн. лв. което трябва да бъде предоставено на шест транша през периода 2011-2016 г. Тази мярка трябва да помогне за преструктурирането на дружеството, което от няколко години е в затруднено финансово положение, а именно чрез изплащането на някои от неговите задължения.

Според представения от България план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка. 

В края на миналата година Комисията временно одобри публично финансиране в размер на 249 млн. лв. за дружеството, тъй като неговото внезапно закриване би предизвикало големи смущения, както и за да даде възможност на България да представи план за преструктуриране, гарантиращ неговата бъдеща жизнеспособност и други ключови аспекти. Помощта обаче не бе предоставена, съобщават от Европейската комисия.

Комисията има редица съмнения по отношение на плана за преструктуриране, представен през май, включително за жизнеспособността, тъй като в плана липсват няколко елемента от съществено значение, като например дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични.

Освен това България не е предоставила доказателства, че приватизацията на дъщерното дружество на БДЖ „Товарни превози“ ще бъде достатъчна, за да компенсира нарушаването на конкуренцията, или че това ще представлява подходящ принос на дружеството към разходите за преструктурирането му, тъй като сроковете и резултатите са несигурни.

Отписването от държавата на дълговете, натрупани от БДЖ преди присъединяването на България към ЕС през януари 2007 г., може да е съвместимо с правилата на ЕС относно държавната помощ съгласно раздел 4 от Насоките на ЕС за държавните помощи за железопътния транспорт.

До момента обаче България не е предоставила необходимите пояснения, позволяващи извършването на подходяща оценка, се посочва още в съобщението.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:31 | 13.09.22 г.
fallback